Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Advanced International Certificate of Education (AICE) -tutkintoa selvittäneen työryhmän muistio

QR-koodi
Finna-arvio

Advanced International Certificate of Education (AICE) -tutkintoa selvittäneen työryhmän muistio

Työryhmän tehtävänä oli selvittää Advanced International Certificate of Education (AICE) -tutkinnon järjestämistarvetta ja edellytyksiä suomalaisessa lukiossa. Työryhmän tuli lisäksi selvittää tutkinnon tasoa verrattuna suomalaiseen ylioppilastutkintoon ja Suomessa järjestettäviin muihin kansainvälisiin ylioppilastutkintoihin sekä opiskelijan oikeusturvaa. Suomessa toteutettiin englanninkielisen ylioppilastutkinnon kokeilu neljässä lukiossa 1990-luvulla. Toimintaa ei kuitenkaan vakinaistettu. Englanninkielistä International Baccalaureate (IB) -tutkintoa järjestetään 14 lukiossa eri puolella Suomea. Toiminta perustuu opetusministeriön myöntämään erityiseen koulutustehtävään. Kolmessa lukiossa on ryhdytty toteuttamaan Cambridgen yliopiston järjestämiä AICE-kokeita ja niihin liittyvää tutkintoa suomalaisen lukiokoulutuksen päättötutkintona.

Työryhmä katsoo, että suomalaisen ylioppilastutkinnon kokeet ja AICE-kokeet poikkeavat siinä määrin toisistaan, että niiden vaativuustasojen vertailu on mahdollista vain yleisellä tasolla. Työryhmän kannanotot perustuvat kokeiden vaativuuden arviointiin. Työryhmän käsityksen mukaan AICE-kokeiden tehtävien AS-taso monissa aineissa on vaativuudeltaan vastaava rinnastettavaan suomalaisen ylioppilastutkinnon kokeeseen ja A-tason tehtävien taso voi olla vaativampi.

Lukiolain (muutos 478/2002) mukaan suomalaisen lukiokoulutuksen päätteeksi pannaan toimeen ylioppilastutkinto. Työryhmä katsoo, että sen lisäksi koulutuksen järjestäjä voi kuitenkin tarjota opiskelijoille myös muita tutkintoja ja kokeita, jotka ovat opiskelijoille vapaaehtoisia.

Työryhmä katsoo, että IB-tutkinnon mukainen koulutus tarjoaa tällä hetkellä riittävässä määrin opiskelupaikkoja englanninkielisiin lukio-opintoihin. Mikäli englanninkielisen lukio-opetuksen tarve kasvaa tulevaisuudessa, opetusministeriö voi harkita aloituspaikkojen lisäämistä IB-opetukseen tai erityisen koulutustehtävän määräämistä joillekin koulutuksenjärjestäjille opetukseen, jonka tavoitteena on jokin muu kansainvälisesti hyväksytty englanninkielinen tutkinto. IB-opetussuunnitelmaa toteuttavien lukioiden opiskelijavalinnassa tulee varmistaa, että myös kansainvälisen taustan omaavilla opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet IB-opintoihin.

Lukiokoulutuksessa voidaan rakentaa vain sellaisia koulutus- ja tutkintoväyliä, jotka perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön. Koulutuksen järjestäjän tulee tiedottaa opiskelijoille heidän opintomahdollisuuksistaan ja oikeuksistaan sekä opintojen antamasta kelpoisuudesta.

Tallennettuna: