Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistustarve- ja vaihtoehdot. Lausuntotiivistelmä yhdenvertaisuustoimikunnan välimietinnöstä

QR-koodi
Finna-arvio

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistustarve- ja vaihtoehdot. Lausuntotiivistelmä yhdenvertaisuustoimikunnan välimietinnöstä

Reform av jämlikhets- och jämställdhetslagstiftningen - behov och alternativ. Sammandrag av utlåtandena om jämlikhetskommissionens mellanbetänkande

Oikeusministeriö asetti 25. päivänä tammikuuta 2007 toimikunnan, jonka tehtävänä on laatia ehdotus uudeksi yhdenvertaisuuslainsäädännöksi.
Yhdenvertaisuustoimikunta luovutti välimietintönsä oikeusministeriölle 8. päivänä helmikuuta 2008.
Oikeusministeriö pyysi välimietinnöstä lausuntoa 89:ltä eri taholta. Lausuntoja saatiin yhteensä 68.
Valtaosa lausunnonantajista pitää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamista tarpeellisena. Lausuntojen mukaan lainsäädäntö on epäyhtenäistä ja osin vaikeaselkoista. Ongelmallisena pidetään myös syrjintäperusteisiin liittyviä eroja oikeussuojan ja asiantuntija-avun saatavuudessa sekä syrjinnän seuraamuksissa. Lisäksi lainsäädännön katsotaan vaativan kielellistä ja lakiteknistä kehittämistä. Useissa lausunnoissa korostetaan sitä, että lainsäädäntö ja sen valvonta eivät ole sellaisenaan riittävä keino yhdenvertaisuuden edistämiseksi, vaan lisäksi tulee ryhtyä toimiin asenteiden muuttamiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi.
Useat lausunnonantajat katsovat, että ne eivät voi valmistelun varhaisen vaiheen vuoksi ottaa lopullista kantaa toimikunnan esittämiin lainsäädännön rakennetta ja viranomaisorganisaatiota koskeviin uudistusvaihtoehtoihin. Sikäli kuin vaihtoehtoihin otetaan kantaa, kaikki mallit saavat osakseen sekä tukea että arvostelua. Suurin osa tasa-arvoalan toimijoista on sillä kannalla, että uudistus tulee toteuttaa nykyisen järjestelmän pohjalta säilyttäen tasa-arvolaki erillisenä lakinaan ja tasa-arvovaltuutettu omana viranomaisenaan. Toimikunnan ehdottamia jatkotyön suuntaviivoja pidetään yleensä ottaen perusteltuina ja tarpeellisina. Myös toimikunnan kokoonpanon täydentämistä, työelämä- ja kansalaisjärjestöjaostojen perustamista sekä toimikunnan toimikauden pidentämistä kannatetaan.

Tallennettuna: