Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA 2012 -tutkimustuloksia
Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA 2012 -tutkimustuloksia
OECD:n PISA 2012-tutkimuksen pääraportti tarkastelee suomalaista perusopetusta ja sen tuloksia kymmenestä eri näkökulmasta. Artikkelien kirjoittajina on toistakymmentä suomalaista koulutusalan ammattilaista.
OECD-maista Suomi sijoittui matematiikassa kuudenneksi, lukutaidossa kolmanneksi ja luonnontieteissä toiseksi. Matematiikan, lukutaidon ja luonnontieteiden osaaminen oli kuitenkin selvästi heikentynyt aiempiin PISA-tutkimuksiin verrattuna.
Artikkeleissa heikentyneeseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä haetaan oppilaiden asenteiden, motivaation, uskomusten ja ajankäytön muutoksista. Artikkeleissa käsitellään myös opetusjärjestelyihin, koulujen toimintaympäristöön, ohjaukseen, opiskeluilmastoon ja resursseihin liittyviä tekijöitä.
Tallennettuna:
Ulkoasu |
232 |
---|---|
Kieli |
suomi |
Sarja | Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2015:6 |
Aiheet | |
ISSN |
1799-0351 |