Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Kohti julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalveluverkostoa 2030 : Keskustelupaperi osana julkisen hallinnon strategiatyötä

QR-koodi
Finna-arvio

Kohti julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalveluverkostoa 2030 : Keskustelupaperi osana julkisen hallinnon strategiatyötä

Selvitys tuottaa tietopohjaa valtion palvelupisteverkoston ja julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun kehittämisen tueksi ja hyödynnettäväksi julkisen hallinnon strategiatyössä.

Valtionhallinnon palvelupisteiden käyntiasioinnin ennustetaan laskevan noin puoleen 2030 mennessä. Keskimäärin kansalaiset asioivat harvemmin kuin kerran vuodessa. Kaupungistuminen keskittää asiointeja ja hiljaisimpia palvelupisteitä on jo suljettu. Rakentamalla palvelutuottajien yhteisiä palvelupisteitä on mahdollista turvata palveluiden saatavuutta ja parantaa palvelutasoa sekä saavuttaa kustannussäästöjä. Selvitys esittelee erilaisia optimoituja palveluverkkomalleja. Esimerkiksi kohtuullinen tunnin matka-aika on mahdollistettavissa 99,5-prosenttisesti koko väestölle 90 palvelupisteellä. Nykyinen palvelutuottajakohtainen palveluverkosto ei yhteensä yli 700 palvelupisteestä ja 195 yhteisestä asiointipisteestä huolimatta yllä yhdenkään palvelutuottajan osalta kattavasti tunnin saavutettavuuteen.

Tulevaisuuden käyntiasioinnissa painottuu monialainen palvelu, digituki ja etäpalvelu. Palveluverkkosuunnittelussa on huomioitava erityisryhmien sekä viranomaistoiminnan tarpeisiin vastaaminen. Yhteisiin palvelupisteisiin siirtyminen edellyttää valtakunnallisesti kokonaisvastuun ottavaa toimijaa. Kustannusten kattaminen osin yhteisistä menoista on perusteltua palvelujen integroituessa yhä tiiviimmin toisiinsa.

Tallennettuna: