Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Distinct competence profiles of health sciences teacher students : a cross-sectional study

QR-koodi
Finna-arvio

Distinct competence profiles of health sciences teacher students : a cross-sectional study

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa terveystieteiden opettajaopiskelijoiden osaamisprofiileja, kuvata osaamista profiilien mukaan ja selvittää profiileihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Suomessa poikkileikkaustutkimuksena talvella 2018–2019. Terveystieteiden opettajankoulutusohjelmissa opiskelevat terveystieteiden opettajaopiskelijat (N=315, n=101) kutsuttiin osallistumaan tutkimukseen. Tiedonkeruussa käytettiin Sosiaali- ja terveysalan opettajan osaamismittaria. Osallistujien osaamisprofiilien määrittelemiseksi tehtiin K-means-klusterointianalyysi. Profiilin A (Aloittelevan osaaminen) opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi kaikilla mitatuilla osaamisalueilla kuin profiilien B (Hyvä osaaminen) ja C (Edistynyt osaaminen) opiskelijat. Näyttöön perustuvan käytännön osaaminen (keskiarvo 2,97, SD 0,37) oli vahvin osaamisalue ja Yhteistyö ja verkosto-osaaminen (keskiarvo 1,86, SD 0,34) heikoin osaamisen alue. Osaamisen arviointi voi auttaa tunnistamaan haastavia aiheita opetussuunnitelmatasolla sekä kartoittamaan opiskelijoiden ammatillista kehitystä opintojen eri vaiheissa.

Tallennettuna: