Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study

QR-koodi
Finna-arvio

Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study

Vuodesta 2013 16 Jyväskylän kaupungin oman äidinkielen opettajaa ovat kehittäneet autenttiseen opetusmateriaaliin perustuvaa ActiveLibrary—opetusmetodia sekä tehtäväpankkia. Päätavoitteina on ollut ensinnäkin saada oppilaat tietoiseksi kielipääomastaan ja rohkaista heitä käyttämään sitä oppimisen välineenä, kehittää autenttisia toimintatapoja ja näin ollen kehittää oppijan toimijuutta toiseksi kehittää oman äidinkielen opettajien tietoisuutta POPS2014 sisällöistä. Samalla on kehitetty opettajien pedagogista osaamista ja jaettu käytänteitä. ActLib:n ideologia perustuu oman äidinkielen opettajien yhteistoiminnalliseen tiimioppimiseen. Tässä tapaustutkimuksessa keskitymme kulttuurisidonnaisten autenttisen oppimateriaalin mahdollisuuksin saksan ja venäjän oman äidinkielen opetuksessa. Tutkimusaineisto sisältää oppilaiden haastattelut ja saksan ja venäjän tehtäväpaketit. Tulokset osoittavat, että tehtävät kasvattavat oppilaiden kielitietoisuutta, mutta lingvistisesti autenttiset oppimateriaalit eivät olleet riittävän merkityksellisiä kehittämään oppilaiden itseohjautuvuutta ja hankitun uuden tiedon soveltamista.

Tallennettuna: