Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa
Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa
Tämä kandidaatintutkielma on narratiivisesti orientoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan musiikkiteatterin opetusta lukiossa ja sen erityispiirteitä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiteatterin käsitettä, tarkastella musiikkiteatterin opetusta erityislukiossa ja tutustua musiikkiteatteriin liittyviin erityispiirteisiin. Tutkielman alussa tutkitaan musiikin asemaa teatterin historiassa maailmalla ja Suomessa, josta siirrytään käsittelemään musiikkiteatterin opetusta erityislukioissa. Tämän jälkeen tutkielmassa tarkastellaan musiikkiteatterin yksilö- ja yhteisötasoa sekä hyvinvointia. Lopuksi tutkielmassa käsitellään luovuutta, lahjakkuutta ja älykkyyttä heijastaen niitä musiikkiteatteriin. Tutkielman loppupuolella myös pohditaan, miten opettajan on hyvä suhtautua luovuuteen, lahjakkuuteen ja älykkyyteen. Tutkielma osoittaa, että musiikkiteatteri on monipuolinen ja vaativa taiteenlaji. Musiikkiteatterilla on pitkä historia ja sillä on ollut jo varhain viihteen lisäksi opetuksellista arvoa. Erityislukiot tarjoavat lahjakkaille nuorille mahdollisuuden kehittää osaamistaan tarjoamalla monipuolista opetusta ja produktioita. Musiikkiteatterille hyvin ominainen erityispiirre on yhteisöllisyys ja musiikkiteatteri myös haastaa yksilön minäkuvan kehittymistä. Luovuuden, lahjakkuuden ja älykkyyden käsitteet liittyvät läheisesti toisiinsa ja opettajan on tärkeää muistaa, että nuori on paljon muutakin kuin lahjakkuutensa. Jokaisen nuoren on tärkeää kokea olevansa hyvä jossakin.
Kieli |
suomi |
---|---|
Aiheet |