Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Investment in English language learning in Finnish upper secondary school

QR-koodi

Investment in English language learning in Finnish upper secondary school

Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. Investointi viittaa oppimisympäristön ja ryhmän normeihin sitoutumiseen oman identiteetin rakentumisen ja sosiaalisen pääoman kerryttämisen kautta. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä eri tutkimusmetodeja. Opiskelijoille teetettiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää oppilaiden investoitumisen taso, sekä investoinnin tapoja kaikilta investoinnin osa-alueilta: sosiaalinen identiteetti, pääoma ja ideologiat. Kyselyn pohjalta oppilaiden opettajille tehtiin puolistrukturoitu teemahaastattelu, jolla kartoitettiin opettajien näkemyksiä oppijoiden investoinnista. Tutkimuksessa selvisi, että oppimistulosten ja investoinnin välillä ei ole suoraa yhteyttä, mutta niiden suhde toisiinsa on monisyinen ja vaihtelee yksilöiden välillä. Tutkitut ryhmät olivat investoituneet luokan käytänteisiin ja oppimisen tapoihin yleisellä tasolla. Luokissa vallitsi hyvä henki, ja suurimmalla osalla on mahdollisuus oppia. Oppilaat kokivat, että voivat tuoda itsestään esiin haluamansa symbolisen pääoman. Opiskelijat kritisoivat jonkin verran koulun käytänteitä, kuten kiireistä aikataulua, sekä sitä, että koulussa opittu kieli on epäkäytännöllistä. Heillä oli paljon käyttökohteita englannin kielelle, eikä kyselyistä ilmennyt merkittävää vastustusta lukion opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita kohtaan.

Tallennettuna: