Haku

Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa

QR-koodi

Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa

Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. Eurooppalainen kestävyysosaamiskehys (GreenComp) määrittelee tiedot, taidot ja asenteet, joista yksilön kestävyysosaaminen muodostuu. Suomalaisen lukion toimintaa ohjaa lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet (LOPS19), jonka arvoperustassa ja yleisissä tavoitteissa ekososiaalinen sivistys ja kestävyyskysymykset ovat olennaisessa roolissa. Ekologinen kestävyys on eri oppiaineiden tavoitteissa esillä kuitenkin epäjohdonmukaisesti. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sisällönanalyysin avulla, sisältyvätkö GreenCompin kestävyysosaamisen ulottuvuudet suomalaisen lukion opetussuunnitelman (LOPS19) oppiainekohtaisiin yleisiin, sekä kaikille pakollisten moduulien moduulikohtaisiin tavoitteisiin ja millainen on eri oppiaineiden rooli lukiolaisen kestävyysosaamisen vahvistamisessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta luonnontieteiden, yhteiskuntaopin, elämänkatsomustiedon ja kuvataiteen tavoitteiden toteutuessa vahvistavan monipuolisesti lukiolaisen kestävyysosaamista. Matematiikan, kielten, humanististen aineiden, sekä kuvataidetta lukuun ottamatta taito- ja taideaineiden kestävyysosaamisen vahvistaminen on yksipuolista tai heikkoa. Lisäksi tutkimuksessa todettiin GreenCompin kestävyyden ulottuvuuksien sisältyvän eräiden reaaliaineiden yleisiin tavoitteisiin monipuolisesti, mutta ne eivät enää esiintyneet moduulikohtaisissa tavoitteissa. Tämä viittaa siihen, että opiskelijan oppiaine- ja moduulivalinnoista riippuu, saavuttaako opiskelija kaikkea sitä kestävyysosaamista, joka kunkin oppiaineen yleisiin tavoitteisiin lukion valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa on kirjattu. Kestävyysosaaminen tulisi tärkeän ja poikkitieteellisen luonteensa vuoksi nostaa kaikkien oppiaineiden agendalla vieläkin korkeammalle, lisätä oppiaineiden rajat ylittävää yhteistyötä mahdollistaen näin transformatiivinen oppiminen ja ekososiaalisen sivistyksen vahvistuminen.

Tallennettuna: