Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sustainability and sustainability communication of pharma industry companies located in Finland

QR-koodi

Sustainability and sustainability communication of pharma industry companies located in Finland

Yritysvastuu on keskeinen osa yritysten toimintaa ja vastuullisuutta odotetaan ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Vaikka yritysvastuullisuuden ilmiölle ei ole olemassa tarkkaan määriteltyä viitekehystä, useat yritykset ovat sitoutuneita vastuullisuuteen ja tekevät toimia sidosryhmien asettamien odotusten mukaan. Strateginen viestintä pyrkii säilyttämään organisaation hyvän maineen yleisöjen silmissä ja edistämään organisaation mission toteutumista. Strateginen viestintä yritysvastuun teemoista voi auttaa yrityksiä saamaan hyötyjä vastuullisesta käytöksestä ja rakentamaan suhdetta ja luottamusta tärkeimpien sidosryhmien kanssa.

Tämä tutkimus kuvailee mitä on yritysvastuu Suomessa toimivien lääketeollisuuden yritysten kontekstissa ja kuinka strateginen viestintä voisi auttaa yrityksiä saavuttamaan alan vastuullisuusvision. Lääketeollisuus on ainutlaatuinen globaali toimiympäristö ja keskeinen toimija yhteiskunnan terveyden näkökulmasta, joten se tarjoaa mielenkiintoisen tutkimusasetelman yhteiskuntavastuun ja sidosryhmien odotusten näkökulmasta. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena koska tarkoituksena oli ymmärtää yritysvastuun ja strategisen viestinnän ilmiöitä paremmin. Tutkimusaineisto kerättiin seitsemässä lääkeyritysten edustajien yksilöhaastatteluissa. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä temaattista lähestymistapaa.

Tutkimuksen tulosten perusteella lääketeollisuuden yritysten yritysvastuu näyttäytyy projekteina erityisesti ympäristö ja sosiaalisen vastuun alueilla. Yritysvastuustrategioiden status vaihteli yritysten välillä. Regulaatio kehystää yritysten toimintaa sekä rajoittaa mahdollisuuksia vuorovaikuttaa sidosryhmien kanssa. Sääntelyn ja alan maineen parantamistarpeen vuoksi strategista lähestymistapaa kestävään kehitykseen ja viestintään tarvitaan.

Tallennettuna: