Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa

QR-koodi
Finna-arvio

Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa

Kansainvälisten tutkimusten mukaan liikunnanopettajien arviointisosaamisessa vaikuttaa olevan puutteita, sillä liikunnan arviointi ei usein ole luotettavaa eikä liikunnanopetuksessa täysin ymmärretä formatiivisen arvioinnin merkitystä. Tässä katsausartikkelissa tarkastellaan, soveltuuko formatiivisen arvioinnin teoreettinen viitekehys (Black & Wiliam 2009) liikunnanopetukseen. Aineisto (n=15) koostuu sekä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista että muusta tutkimuspohjaisesta kirjallisuudesta. Aineisto on analysoitu käyttämällä lähtökohtana formatiivisen arvioinnin teoreettista viitekehystä ja sen viittä strategiaa. Tutkimuksen tuloksena esitetään useita menetelmiä, joiden avulla formatiivista arviointia voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa. Formatiivista arviointia voidaan käyttää suunnitelmallisesti tukemassa ja tehostamassa oppimista liikunnassa, mutta se vaatii opettajien arviointiosaamisen ja -käytäntöjen kehittämistä.

Tallennettuna: