Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

« Notre promesse, nos actions » : comment se crée l’image de responsabilité sur le site d’un fabricant de matériaux de construction

QR-koodi

« Notre promesse, nos actions » : comment se crée l’image de responsabilité sur le site d’un fabricant de matériaux de construction

Rakennusmateriaalien ja koko rakennusalan ympäristöä kuormittava vaikutus on laajasti tunnustettu. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelemmekin sitä, kuinka Weber, ranskalaislähtöinen monikansallinen rakennusmateriaaleja valmistava yritys, kuvailee omaa toimintaansa ja rakentaa itsestään kuvaa vastuullisena ja kestävänä toimijana. Kysymys on ajankohtainen, sillä myös kuluttajat odottavat yritysten toimivan vastuullisesti ja tulevaisuutta ajatellen maapallon resurssien vähetessä. Aineistonamme on verkkosivu, jolla Weber esittelee tuotelupauksensa ja konkreettiset toimensa varmistaakseen asiakkaan sujuvan ja hyvän elämän. Sivu koostuu erilaisista tekstipätkistä ja visuaalisista elementeistä, jotka vaikuttavat lukijan kokemukseen ja mielikuvaan yrityksestä. Tätä aineistoa on analysoitu sekä diskurssianalyysin että semioottisiin merkkijärjestelmiin pohjaavan visuaalisen analyysin keinoin. Erityisen huomionarvoinen osa analyysiä on tekstimuotoisen ilmaisun saumaton yhteenliittymä visuaalisiin elementteihin. Tämä muodostaa lukijalle multimodaalisen kokemuksen, jossa kuvalliset ja tekstuaaliset elementit tukevat toisiaan. Analyysin perusteella sivun tekstistä nousi esiin kolme pääasiallista diskurssia: Kuuntelu, reagointi ja yhdessä toiminta; ihminen, yhteisö ja ekologisuus; sekä pitkän aikavälin suunnittelu ja kehitys. Myös turvallisuus ja paikallisuus olivat tärkeitä teemoja. Nämä diskurssit näkyvät sivun visuaalisessa ilmeessä, esimerkiksi kuvissa ja asettelussa, ja kuvalliset elementit tukevat diskurssien sanomaa. Sivun yleisviesti on Weberin tarjoama elämän helppous ja heidän sosiaalinen vastuullisuutensa. Tätä viestiä tuodaan esille esimerkiksi osallistavin sanavalinnoin, sekä hyvinvointia ja turvallisuutta viestivin muotoilullisin elementein. Varsinaisesti sivu ei ota kantaa rakennusmateriaalien saastuttavaan valmistukseen: Keskeinen teema on ennemminkin humaanit arvot yrityksen toiminnassa ja vakauden tarjoaminen asiakkaille. Jäimme pohtimaan, kuinka hyvin kuvatut arvot ja kestävä toiminta toteutuvat käytännössä, ja kuinka suuri niiden merkitys on suhteessa rakennusmateriaalien valmistuksen aiheuttamiin päästöihin ja muihin haittoihin.

Tallennettuna: