Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiudet, etäopiskelukokemukset ja niiden välinen yhteys

QR-koodi

Opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiudet, etäopiskelukokemukset ja niiden välinen yhteys

Etäopiskelun yksi merkittävimmistä taidoista on itseohjautuva oppiminen. Etäopiskelun lisäksi itseohjautuvan oppimisen taitoja tarvitaan työelämässä ja eteenkin IT-alalla, jossa jatkuva uuden oppiminen on välttämätöntä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon ensimmäisen vuoden opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiuksia ja etäopiskelukokemuksia sekä niiden yhteyttä toisiinsa. Tutkimus toteutettiin käyttäen Fisherin kehittämää SDLR-kyselyä (Self-Directed Learning Readiness Scale), jolla selvitettiin opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiuksien taso. SDLR-kyselyn yhteydessä opiskelijoilta kysyttiin taustatietoja sekä kokemuksia etäopiskelun haasteellisuudesta, oppimiskokemuksista ja halusta opiskella jatkossa etänä. Tutkimusaineistoa kerättiin vuosina 2021 ja 2022. Tutkimuksessa analysointiin tilastollisesti etäopiskelukokemusta omaavien opiskelijoiden vastaukset, joita saatiin 57 opiskelijalta. Suurin osa opiskelijoista oli 16--18-vuotiaita nuoria miehiä. Opiskelijoiden SDLR-kyselystä saatuja pisteitä verrattiin etäopiskelukokemuksiin ja selvitettiin, selittävätkö itseohjautuvan oppimisen valmiudet etäopiskelukokemuksia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiuksien tasot olivat keskimääräistä matalammat aiempiin tutkimuksiin verrattuna. Opiskelijat kokivat etäopiskelun helpompana kuin luokkahuoneopiskelun, mutta kokivat kuitenkin oppimisen tapahtuvan paremmin luokkahuoneopetuksessa kuin etäopetuksessa. Suurin osa opiskelijoista halusi jatkossakin opiskella etänä. Itseohjautuvan oppimisen valmiudet eivät selittäneet kokemuksia etäopiskelusta. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä, sillä aiempaa tutkimustietoa nuorten itseohjautuvan oppimisen valmiuksista ja etäopiskelukokemuksista on vähän saatavilla.

Tallennettuna: