Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä

QR-koodi

Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tieto- ja viestintäteknologiaa, sekä tulevaisuuden taitoja koskevaa tutkimusta pedagogisesta näkökulmasta. Tutkimuksemme oli laadullinen, jota ohjasi fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksemme aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa ja analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Käytimme informanttien valinnassa harkinnanvaraista eliittiotantaa, jonka ansioista saimme tutkimusilmiötä koskevaa relevanttia tietoa. Tuloksemme osoittivat, että luokanopettajat pitivät tieto- ja viestintäteknologiaa keskeisenä tulevaisuuden taitona itsessään, sekä välineenä muiden taitojen kehittämiselle. Tulosten perusteella muodostettiin viisi taitokokonaisuutta, joita tieto- ja viestintäteknologia edistää tai edellyttää. Keskeinen johtopäätöksemme on, että ilman tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä perusopetuksessa ei voida edistää tulevaisuuden kannalta keskeisiä taitoja. Tulevaisuuden taidot rakentuvat etenkin teknologisten käyttövalmiustaitojen, sekä kriittisen ajattelun ja tiedonhallintataitojen varaan.

Tallennettuna: