Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Oon kelaamisen tähti, niinku Leo-Pekka mut järki varaslähti : intertekstuaalisuus rap-artisti Pyhimyksen lyriikoissa

QR-koodi

Oon kelaamisen tähti, niinku Leo-Pekka mut järki varaslähti : intertekstuaalisuus rap-artisti Pyhimyksen lyriikoissa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen rap-artisti Pyhimyksen lyriikoissa esiintyviä intertekstuaalisia viittauksia. Pyhimys on artisti, joka oman soolouransa lisäksi kuuluu Teflon Brothers nimiseen kokoonpanoon, toimii tuotantopäällikkönä Johanna-kustannuksella, toimitusjohtajana Yellowmic Records levy-yhtiössä sekä sanoittaa kappaleita muille artisteille (Westinen & Rantakallio 2019:133). Pyhimys on myös saanut uransa aikana useita palkintoja, kuten Juha Vainio - sanoittajapalkinnon (ks. esim. Veteli 2019). Aineistonani on artistin kolme albumia Pettymys (2015) Tapa Poika (2018) sekä MIKKO (2020). Kappaleita näillä albumeilla on yhteensä 35 ja olen valikoinut niistä tutkimukseeni ne, joissa on sellaisia intertekstuaalisia viittauksia, joiden avulla artisti rakentaa identiteettiään ja ilmentää naiskuvaansa. Teoriataustana hyödynnän Kiril Taranovskin subtekstianalyysimallia, jonka on suomentanut Pekka Tammi (2006). Taranovski jakaa intertekstuaaliset viittaukset kolmeen erilaiseen tyyppiin: suoraan nimeämiseen, sitaattiin ja tyylilliseen subtekstiin (Tammi 2006: 76–82). Analysoin aineistoani aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Sisällönanalyysin avulla tekstistä voidaan etsiä erilaisia merkityksiä (Tuomi & Sarajärvi 2018: 87). Tutkimuksessani selvisi, että aineistosta nousee viisi erilaista aihepiiriä, joiden kautta identiteettiä ilmennetään: uskonnolliset viittaukset, viittaukset julkisuuden henkilöihin, viittaukset sanontoihin ja sananlaskuihin, musiikkiviittaukset ja kirjallisuusviitaukset. Naiskuvaa ilmennetään musiikkiviittausten, kirjallisuusviittausten, sanontojen ja sananlaskujen sekä mytologisten viittausten kautta.

Tallennettuna: