Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Silmänliikkeet luettaessa tehtävänannon kannalta oleellista ja epäoleellista lausetta

QR-koodi

Silmänliikkeet luettaessa tehtävänannon kannalta oleellista ja epäoleellista lausetta

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kouluikäisten oppilaiden lukuprosessia simuloidussa internetympäristössä tapahtuneen tiedonhakutehtävän tiedonannon lukemisessa. Lukuprosessia mitattiin silmänliikkeiden avulla. Käytetyt silmänliikemittarit olivat ensimmäisen lukukerran kesto, fiksaatioiden kokonaiskesto, toisen lukukerran todennäköisyys sekä viimeisestä lauseesta palatessa käytetty aika. Mittareita vertailtiin lausetyyppiin ja lukijakohtaisiin tekijöihin suhteutettuna. Lausetyypit jaoteltiin niiden oleellisuuden mukaan. Lukijakohtaisia tekijöitä olivat luetunymmärtämistaito, keskittymiskyky sekä aiempi aihetietämys. Tuloksissa havaittiin, että tehtävänannon kannalta oleellista lausetta prosessoitiin eniten lähes kaikilla mittareilla mitattuna, kun taas epäoleellista lausetta prosessoitiin merkitsevästi vähemmän. Lukijakohtaisten tekijöiden havaittiin olevan yhteydessä lukuprosessiin eri tavoin riippuen siitä, oliko lause oleellinen vai epäoleellinen. Tulokset osoittivat esimerkiksi paremman keskittymiskyvyn lisäävän oleellisessa lauseessa vietettyä aikaa ja paremman luetunymmärtämistaidon vähentävän epäoleellisessa lauseessa vietettyä aikaa.

Tallennettuna: