Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä

QR-koodi

Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä selvittää sitä, miten ja mitkä tekijät vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ajankohtainen, koska opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen kehittämistarve on selkeä. Ohjelmointi on sisällytetty Suomessa Perusopetuksen opetussuunnitelmaan vuonna 2016 ja ohjelmoinnin opetusyleistyy kouluissa maailmanlaajuisesti. Tutkimus toteutettiin osana Oppimisen teknologiat ja pedagogiikka opintojaksoa, jonka yhteydessä opettajaopiskelijoille (N = 8) järjestettiin pariohjelmointiharjoitus. Ennen harjoitusta opiskelijat vastasivat ohjelmointikokemusta kartoittavaan ennakkokyselyyn. Pariohjelmointitilanne videoitiin. Harjoituksen jälkeen opiskelijat kutsuttiin parihaastatteluun ja lisäksi heitä pyydettiin merkitsemään pariohjelmointiharjoitusvideoon kokemansa avainhetket työskentelyn ajalta. Tutkimukseen osallistui 8 opettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta ja aineisto kerättiin 2021 joulukuussa. Parihaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Pariohjelmointikokemukseen vaikuttaneet tekijät jaettiin neljään pääteemaan: parin kanssa tehty yhteistyö, parilta ja ohjaajalta saatu tuki, avoimet ja haastavat tehtävät sekä oppimisympäristö. Nämä tekijät jaettiin edelleen alateemoihin. Pariohjelmointi on tämän ja aiemman tutkimuksen perusteella hyvä tapa ohjelmoinnin harjoittelemiseen opettajaopiskelijoille, mutta se vaatii ohjaajalta toteutuksen huolellista valmistelua. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta opettajien koulutusta voidaan kehittää edelleen vastaamaan selvää tarvetta opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen lisäämiselle.

Tallennettuna: