Haku

Arkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa

QR-koodi

Arkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa

Sosiaalisen median sisällöntuottajien yksityisyydestä ja yksityisyyden suojaamisen keinoista on tutkimusta vielä varsin vähän. Tutkimukseni tarkoitus on valottaa tätä tutkimukselliseen marginaaliin jäänyttä ilmiötä. Tutkimuskysymykseni on, miten suomalaiset perhe- ja lifestyle-vlogaajat vetävät rajoja julkisen ja yksityisen välille. Lisäksi tarkastelen sitä, millaisin visuaalisin valinnoin vlogaajat suojaavat yksityisyyttään YouTube-kanavallaan.

Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä suomalaisesta lifestyle- ja/tai perhevlogikanavan YouTube-videosta, jotka on julkaistu viidellä eri vlogikanavalla vuonna 2021. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on Goffmanin teoretisointi minän esittämisestä hienovaraisena ja arkisena toimintona. Keskeisiä käsitteitä ovat Goffman termit kasvotyö sekä etu- ja takanäyttämö. Tutkimusmetodina toimii sisällönanalyysi [teemoittelu] ja laajempana metodologisena viitekehyksenä visuaalinen sosiologia. Tutkimustulokset kiteytyvät kolmeen teemoittelun alaluokkaan, jotka ovat: täydellisyyden roolin ylläpitäminen etunäyttämöllä, hallittu epätäydellisyys videon mielenkiintoisuuden kasvattajana sekä epätäydellisyyden ja täydellisyyden yhteensovittaminen.

Tutkimustulos vahvistaa visuaalisen sosiologian perustavanlaatuista käsitystä siitä, etteivät visuaaliset valinnat ole poliittisesta ilmapiiristä tai yhteiskunnallisista normeista erillisiä. Tutkimuksessani havaitsin, että vlogaajat pyrkivät ylläpitämään kuvaa itsestään täydellisenä perheenjäsenenä ja kumppanina. Täydellisyyden roolia pohjustavat normatiiviset käsitykset legitiimistä, keskituloisen ydinperheen arjesta. Vlogaajat eivät ainoastaan pyri vetämään rajoja julkisen presentaation ja yksityisen elämän välille, vaan myös täyttämään niitä normatiivisia odotuksia, jotka heihin kohdistuvat.

Tallennettuna: