Haku

Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta

QR-koodi

Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, jossa keskitytään niihin tekijöihin oppimisessa, joita taitavalla oppijalla on käytössään. Filosofiselta taustaltaan tutkimus on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä. Tutkimuksessa tuli esille erilaisia kategorioita, joilla luokanopettajat kuvasivat taitavaa oppijaa ja taitavaan oppimiseen ohjaamista. Taitavaa oppija kuvattiin oppijana joka ohjaa omaa työskentelyään, tunnistaa tapansa oppia, on motivoitunut ja omaksuu uutta tietoa helposti. Taitavaan oppimiseen ohjaamista luokanopettajat kuvasivat oppimaan oppimisen taitoihin ja työskentelytaitoihin ohjaamisen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luomisen kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajien käsityksistä löytyi yhtäläisyyksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan motivaatioon, toiminnanohjaukseen, tavoitteiden asettamiseen, sisukkuuteen ja oppimaan oppimiseen liittyen. Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittymisen näkökulmasta luokanopettajien tietämystä tulee kuitenkin vahvistaa oppilaiden aikaisemman tiedon ja mielenkiinnon kohteiden, valinnan mahdollisuuksien, oppimisstrategioiden sekä itsearvioinnin merkityksestä oppimiselle.

Tallennettuna: