Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta

QR-koodi

Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta

Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon monimuotoisuutta ja sen suojelua käsittelevä opetus vaikuttaa oppilaiden osaamiseen aiheesta. Tutkimuskysymykset olivat: ”Millaisia ennakkokäsityksiä oppilailla on luonnon monimuotoisuudesta ja sen hupenemisesta?” sekä ”Miten laaditun oppimateriaalin pohjalta annettu opetus vaikutti oppilaiden osaamiseen aiheesta?” Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ennen ja jälkeen opetuksen neljältä oppilasryhmältä (n = 65). Kysely koostui oikein/väärin -väittämistä, luonnon monimuotoisuus -käsitteen selittämisestä sekä asenneväittämistä. Ennen opetusta oppilaat ymmärsivät luonnon monimuotoisuuden lähinnä lajien runsaudeksi. Oikein/väärin -väittämiin osattiin vastata hyvin jo ennen opetusta. Oppilaat myös ymmärsivät biodiversiteettikadon haitallisuuden luonnon lajeille. Opetuksen myötä monimuotoisuuden käsite osattiin selittää paremmin, ja käsitykset vaikutusmahdollisuuksista monimuotoisuuden tilaan muuttuivat myönteisemmiksi. Myös kriisin vaikutus ihmiselle ymmärrettiin paremmin. Tämän tutkielman perusteella monimuotoisuudesta opettaminen lisää oppilaiden ymmärrystä aiheesta. Sen myötä oppilaat voivat omilla toimillaan vaikuttaa biodiversiteetin hupenemisen hidastamiseen tai jopa pysäyttämiseen.

Tallennettuna: