Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa

QR-koodi

Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa

Tietojärjestelmiä integroidaan, jotta data liikkuisi järjestelmien välillä helpommin ja säilyisi yhtenäisempänä. Tietojärjestelmien integrointi on monimutkainen prosessi, mutta hyvin toteutettuna se voi sujuvoittaa työntekoa huomattavasti. Usein yritykset integroivat tietojärjestelmiään esimerkiksi yrityskauppojen jälkeen tai tehostaakseen prosessejaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin mobiililaitteita huoltavan yrityksen tietojärjestelmien toimivuutta huoltoprosessiin liittyen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä case-yritykselle arvokasta tietoa heidän tietojärjestelmiensä ongelmakohdista ja antaa ehdotuksia, joiden avulla case-yritys voisi parantaa tietojärjestelmiensä toimivuutta tukeakseen huoltoprosessiaan. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelua tutkimusmenetelmänä ja datan laatu-ulottuvuuksia haastattelukysymysten rakentamisessa. Kaikki haastateltavat työskentelivät case-yrityksessä ja käyttivät case-yrityksen tietojärjestelmiä päivittäisessä työssään. Kirjallisuuden avulla perehdyttiin myös integraatioiden haasteisiin. Yleisesti voidaan todeta, että integraatioprojektien yleisimmät haasteet liittyvät teknologiaan ja johtamiseen. Suurimmiksi ongelmakohdiksi case-yrityksen tietojärjestelmiä tutkiessa nousi huono tiedonsiirto eri tietojärjestelmien välillä sekä toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) joustamattomuus. Huonosta tiedonsiirrosta johtuen case-yrityksen järjestelmien data ei aina ollut datan laatu-ulottuvuuksien näkökulmasta ajantasaista, saavutettavaa tai johdon-mukaista. Parannusehdotukseksi nostettiin tiedonsiirron parantaminen, joka myös parantaisi datan laatua. Kehitysehdotuksena nousi esille myös huoltotöiden parempi seurattavuus ja osittainen asiakkaille päin tapahtuvan kommunikoinnin automatisointi. Tutkimustulosten pohjalta ehdotettiin myös, että case-yritys voisi harkita kehittävänsä itse kokonaan tai osittain oman ERP-järjestelmän, jota olisi helpompi muokata juuri case-yrityksen huoltoprosessiin sopivaksi. Nostettiin myös esille, että case-yritys voisi harkita tietojärjestelmiensä integraatiomahdollisuuksia yhteistyökumppaneidensa kanssa, kun case-yritys on saanut sisäisesti tietojärjestelmänsä toimimaan sujuvasti ja tiedon siirtymään kaikkien järjestelmien välillä. Avainsanat: tietojärjestelmä, integraatio, integraation haasteet, haastattelutut-kimus, datan laatu-ulottuvuus, huoltoprosessi

Tallennettuna: