Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Tapaustutkimus perusopetusoppilaiden todentamismenetelmistä

QR-koodi

Tapaustutkimus perusopetusoppilaiden todentamismenetelmistä

Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli käydä lävitse perusopetusoppilaiden todentamismenetelmien vaihtoehdot. Koska todentamismenetelmän turvallinen käyttö ja se, että todentamismenetelmä on kunkin henkilön omassa henkilökohtaisessa käytössä, ovat tärkeitä tekijöitä henkilön yksityisyyden suojan toteutumisen kannalta. Tässä tutkimuksessa käydään myös lävitse perusopetusoppilaiden yksityisyydensuojan toteutuminen ja toteutuuko tietosuojan vaatimukset.Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: ”Miten perusopetusoppilaiden identiteetinhallintaan liittyvä yksityisyyden suojan opetus toteutuu?”, ”Mitkä ovat perusopetusoppilaiden todentamismenetelmän toteuttamisen vaihtoehdot?” ja ”Toteutuuko perusopetusoppilaiden identiteetin- ja pääsynhallinnassa tietosuojan vaatimukset?” Tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä sekä teemahaastatteluna. Opetuksenjärjestäjät huolehtivat tietosuojan toteutumisesta ja oppilaiden yksityisyydensuojasta. Mutta opetus on laaja kenttä ja koska yleensä identiteetin- ja pääsynhallinta toteutetaan opetuksenjärjestäjän it-tuen puolesta ei todentamismenetelmien kehittämiseen ole mahdollisuutta laajalti. Tietosuojan toteutumiseen käytännössä tulisi vielä saada linjauksia ja menetelmiä kuinka tietosuojan toteutuminen opetuksessa saadaan käytäntöön. Tutkimuksen tuloksena voidaan yhteenvetona todeta, että todentamismenetelmän kehittämistä ei ole mietitty vaan nykytilaan ollaan pääsuuntaisesti tyytyväisiä. Perusopetusoppilaiden todentamismenetelmät vaativat kehittämistä, jotta pääsynhallinta täyttää tämänpäivän tietosuoja vaatimukset.

Tallennettuna: