Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

"Ei ole mitään yhteistä asiaa" : median ja urheiluseurojen vuorovaikutussuhde toimittajien näkökulmasta

QR-koodi

"Ei ole mitään yhteistä asiaa" : median ja urheiluseurojen vuorovaikutussuhde toimittajien näkökulmasta

Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin urheilumedioiden ja urheiluseurojen välistä vuorovaikutussuhdetta toimittajien näkökulmasta. Tutkielma syventyi vuorovaikutussuhteen luonteeseen ja siihen, mitä sen kautta voi tulkita suomalaisesta urheilujournalismista. Tutkimuksessa oli kolme tutkimuskysymystä, jotka koskivat vuorovaikutussuhteen kuvaamista, toimittajien toimintamahdollisuuksia seurojen kanssa sekä koronapandemian vaikutusta suhteeseen.

Tutkimuksen aineistona oli kuusi urheilutoimittajien puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kuudesta toimittajasta kaksi oli paikallislehdistä, kaksi maakuntalehdistä ja kaksi valtakunnallisista lehdistä. Toimittajista kolme oli lähijohtaja- eli esimiesasemassa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, ja aineiston analyysitapa oli teemoittelu.

Tämän tutkimuksen mukaan urheilutoimittajat pääsevät Suomessa hyvin kysymään kysymyksiään seuratoimijoilta. Suhteessa on kuitenkin lisääntynyt ammattiseurojen puolesta mediaosastojen rooli ja kontrolli. Tutkimuksen huomio on, että seurasuhde vahvistaa näkemystä urheilujournalismista perusteiltaan vakavana journalismina. Esiin noussut ongelma on juuri seurasuhteen mahdollinen liiallinen läheisyys, mikä voi vaikuttaa kriittisen journalismin toteutumiseen.

Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat, että suhde vaikuttaa olevan menossa yhä keski- ja eteläeurooppalaisempaan suuntaan ja kilpailu yleisöistä on medioilla tiukempaa. Seurat kontrolloivat vahvemmin julkisuuskuvaansa ja viestivät yhä enemmän sosiaalisen median kautta suoraan seuraajilleen, kuten Keski- ja Etelä-Euroopassa tapahtuu jo nyt isoissa urheilun ammattilaissarjoissa. Samalla kilpailu yleisöstä tiivistyy, koska seurat ovat yhä enemmän samoilla areenoilla, kuten sosiaalisessa mediassa, perinteisen median kanssa.

Koronapandemia muutti keväällä 2020 urheilumedian tekemien juttujen tyyliä tarinallisempaan suuntaan, ja seurat kertoivat avoimesti vaikeistakin asioista medialle. Kuitenkin kilpaurheilun palattua palautuivat myös urheilujuttujen aiheet sekä median ja urheiluseurojen välinen toiminta vanhoille tavoille.

Tallennettuna: