Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

2D-pelihahmon animointi käänteiskinematiikalla

QR-koodi

2D-pelihahmon animointi käänteiskinematiikalla

Käänteiskinematiikkaa hyödynnetään teollisuuden robotiikassa ja tietokoneanimaatioissa. Nykyään videopeleissä käänteiskinematiikkaa käytettään valikoidusti pelihahmojen jalkojen asettamiseen virtuaaliympäristön maaston mukaisesti tai kohteen osoittamiseen hahmon kädellä tai katseella. Animaatiot peleissä ovat ennalta tehtyjä, joten ne ovat staattisia ja käytöltään hyvin rajattuja. Käyttämällä käänteiskinematiikka voitaisiin ratkaista aiemmin mainitut ongelmat ja valmistaa hahmoanimaatiota, joka on dynaamisempaa ja interaktiivisempaa. Tässä pro gradussa selvitettiin käänteiskinematiikan hyödyntämistä ihmismäisen 2D pelihahmon animoimisessa ja valmistettiin prototyyppi, jossa pelihahmo animoidaan automaattisesti hyödyntäen vain ainoastaan käänteiskinematiikkaa. Animaatio on perustettu ihmisen biomekaniikkaan ja 12 animaation perusperiaatteen hyödyntämiseen. Prototyyppikomponentti kehitettiin Unity-pelimoottoriin käyttäen sen työkaluja ja jo olemassa olevaan pelikoodiin. Prototyypissä pelihahmo kykenee kävelemään ja juoksemaan tasaisia tasoja ja 45-asteen ramppeja ja portaita.

Tallennettuna: