Haku

Digitalisaation vaikutus yritysten markkinointiin

QR-koodi

Digitalisaation vaikutus yritysten markkinointiin

Digitalisaatio on laaja yhteiskunnallinen muutosvoima sekä työkalu nykypäivänä. Digitalisaatio määritellään tarkoittavan tiedon ja sisällön muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitalisaatio liitetään digitaalisen tekniikan käyttöönottoon niin liiketoiminnassa, kuin muillakin yhteiskunnan osa-alueilla. Digitalisaation vaikutusten myötä on myös syntynyt käsite digitaalinen markkinointi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä vaikutuksia digitalisaatiolla on ollut yritysten markkinointiin. Aihe on ajankohtainen, sillä digitaalisen teknologian kehittyessä on yritysten täytynyt alkaa suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia digitaalisessa muodossa, aikaisemman offline -markkinoinnin sijasta. Myös tällä hetkellä vallitseva poikkeusaika korostaa digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisuutta. Koronaviruksen tuomien muutosten myötä potentiaalisten ja nykyisten asiakkaiden tavoittaminen digitaalisen median välityksellä on korostunut. Yritysten täytyy keskittyä siihen, kuinka kuluttajia saadaan digitaalisen markkinoinnin avulla ohjattua yritysten verkkosivuille sekä verkkokauppoihin. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että digitalisaation merkittävin muutos yritysten markkinointiin on digitaalisen markkinoinnin syntyminen. Digitaalinen markkinointi määritellään tarkoittavan markkinoinnin prosessien toteuttamista hyödyntämällä digitaalista dataa, mediaa ja teknologiaa. Digitalisaatiolla on ollut myös laajoja vaikutuksia markkinoinnin strategiaan. Markkinointistrategiaa on alettukin suunnittelemaan ja toteuttamaan digitaalisen markkinoinnin kautta. Tutkielmassa käytetty kirjallisuus korostaakin tarvetta siihen, että tulevaisuudessa yritysten tulee keskittyä jatkuvaan verkossa tapahtuvaan läsnäoloon, hyödyntäen digitaalista teknologiaa.

Tallennettuna: