Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms

QR-koodi

Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms

Huoli suomalaisten kielitaidon yksipuolistumisesta sai Suomessa syksyllä 2019 aikaan tarpeen uudistaa vieraiden kielten opetusta peruskouluissa. Tätä varten kyseisenä ajankohtana laadittiin dokumentti, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset, koskien 1. ja 2. luokilla tapahtuvaa A1-kielen opetusta, jossa on avattu varhennettua ensimmäisen vieraan kielen opetusta koskevat periaatteet ja tavoitteet kansallisella tasolla sekä selvennetty opetuksen luonnetta. Koska 1. ja 2. luokilla annettava opetus toimii perusopetusuunnitelman mukaan missä tahansa aineessa siirtymäkautena esiopetuksesta kouluopetukseen, sitä luonnehditaan opetussuunnitelman perusteissa muun muassa toiminnalliseksi ja leikilliseksi. Perusopetussuunnitelmassa mainitaan, että opetuksessa voidaan käyttää esimerkiksi draaman keinoja, pelejä ja lauluja, mikä on keskeinen osa toiminnallista oppimista (action-based learning).

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten ensimmäisellä luokalla tapahtuvaa englanninopetusta toteutetaan toiminnallisuuden saavuttamiseksi, millaisia toiminnallisia tehtäviä ja materiaaleja tunneilla käytetään ja miten nämä sekä opettajan toiminta tukevat oppilaiden toimijuutta kielenoppijana. Aineisto kerättiin havainnoimalla ensimmäisellä luokalla tapahtuvaa varhennetun englannin opetusta viiden eri opettajan oppitunneilla välillä lokakuu 2019 – helmikuu 2020.

Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että opetus mukailee uusien linjausten mukaista toimintaa luokissa, ja että oppilaille on näin ollen tarjolla erilaisia, toiminnallisia ja kommunikatiivisia aktiviteetteja, kuten tehtäväratoja ja värien löytämistä luokasta, jotka kannustavat kielenkäyttöön ja harjoitteluun heti opintojen alusta alkaen. Tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi antamaan yleiskuvaa varhennetun englannin opetuksen piirteistä Suomessa, ja tutkielmaa voidaan hyödyntää jatkossa lähtökohtana muihin aiheeseen liittyviin tutkimuksiin.

Tallennettuna: