The perception and use of ICT in education by primary school teachers in Finland and Japan
The perception and use of ICT in education by primary school teachers in Finland and Japan
Vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä ICT:n määrä kasvoi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ja samanlainen trendi koskee myös Japanin uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joka siirtyy vaiheittain käyttöön vuodesta 2020 alkaen. Tässä molempien maiden ICT-käytön käännekohdassa on hyvä tarkastella, miten ICT:n käyttöönotto on edennyt molempien maiden peruskouluissa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, 1) kuinka maiden opettajat kokevat ICT:n ja sen käytön opetuksessa, 2) minkälaisia tukiprosesseja on valjastettu ICT:n käyttöön opetuksessa Suomessa ja Japanissa, 3) kuinka ICT:tä käytetään Suomen ja Japanin opetuksessa käytännössä, ja 4) minkälaisia haasteita ICT:n käytössä opetuksessa voi olla Suomessa ja Japanissa. Tämä laadullinen vertaileva tutkimus kohdistuu Suomessa Keski-Suomen alueeseen ja Japanissa Kanazawan kaupunkiin Ishikawan prefektuurissa. Tulokset osoittivat monia yhtäläisyyksiä osallistujien näkemyksissä ja kokemuksissa, kuten ICT:n kokemisen ensisijaisesti työkaluna, ja käytännönläheisen täydennyskoulutuksen arvostuksen. Eroavaisuuksiin kuuluivat mm. se, että suomalaiset luokanopettajat kokivat ICT-laitteistonsa olevan riittävää, kun taas japanilaiset luokanopettajat eivät. ICT:n käyttötapauksiin kuului molemmissa maissa toimisto-ohjelmien käyttö, mutta molemmissa maissa oli myös omat sovelluksensa käytössä.
Kieli |
englanti |
---|---|
Aiheet |