Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Tavoitteena demokraattinen kansalaisuus? : analyysi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden demokratia- ja kansalaisuuskäsitteistä

QR-koodi

Tavoitteena demokraattinen kansalaisuus? : analyysi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden demokratia- ja kansalaisuuskäsitteistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opetussuunnitelmassa käytetään käsitteitä demokratia ja kansalaisuus. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia merkityksiä demokratiaan ja kansalaisuuteen liittyy opetussuunnitelman mukaan sekä miten näiden käsitteiden ulottuvuudet näkyvät opetussuunnitemassa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu käyttäen diskurssitutkimuksen ja sisällönanalyysin menetelmiä. Aineisto koostuu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvuista 1–6. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tulkita, että opetussuunnitelmassa demokratiakäsite liittyy enemmän yhteiskuntaan ja kansalaisuuskäsite yksilöön. Lisäksi opetussuunnitelmassa käytettävä kieli on etenkin demokratiakäsitteen osalta epämääräistä ja yhteiskunnallisessa kasvatuskeskustelussa tulisi huomioida demokraattisen kansalaisuuden näkökulma.

Tallennettuna: