Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Johdon laskentatoimi palveluna : talousjohtopalveluiden hankkimisen taustatekijät ja palveluihin kohdistuvat odotukset

QR-koodi

Johdon laskentatoimi palveluna : talousjohtopalveluiden hankkimisen taustatekijät ja palveluihin kohdistuvat odotukset

Tutkimuksen tärkeimpinä tavoitteina oli kartoittaa, miksi talousjohtopalveluita hankitaan ulkopuolisilta palveluntarjoajilta, millaisia tavoitteita ja odotuksia talousjohtopalveluihin kohdistetaan ja miten talousjohtopalveluiden tarjoajat suoriutuvat tavoitteisiin ja odotuksiin nähden. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli empiiriseen aineistoon pohjautuen luoda määritelmä talousjohtopalvelu-käsitteelle, pohtia asiakasyritysten ja palveluntarjoajayritysten odotusten kohtuullisuutta ja yhtäläisyyttä sekä tarkastella, millaisia haasteita talousjohtopalveluihin liittyen on havaittu. Talousjohtopalveluita hankitaan jatkuvina raportointipalveluina tyypillisesti tilanteissa, joissa asiakasyrityksillä ei ole tarvetta tai resursseja rekrytoida omaa johdon laskentatoimen ammattilaista. Määräaikaiset interim-palvelut puolestaan mahdollistavat kokeneen asiantuntijan hankkimisen yrityksen palvelukseen nopealla aikataululla juuri asiakasyrityksen kaipaamaksi ajanjaksoksi. Muita tutkimuksessa havaittuja keskeisiä taustatekijöitä olivat palveluiden joustavuus, kustannussäästöt, taloudellisesti haastavassa tilanteessa tukeminen sekä ydinliiketoimintaan keskittymisen edistäminen. Palveluihin kohdistuvista odotuksista keskeisimpinä nousivat esiin niin palveluntarjoajien kuin asiakasyritystenkin haastatteluissa asiakkaan spesifin tarpeen täyttäminen tai ongelman ratkaiseminen, päätöksenteossa ja liiketoiminnan suunnittelussa tukeminen sekä hyvä palvelun laatu ja asiantuntemus. Asiakasyritysten tavoitteet ja odotukset koettiin pääosin kohtuullisiksi ja niiden voidaan todeta olleen varsin yhteneviä palveluntarjoajien kokemien odotusten kanssa. Palveluntarjoajien suoriutumista käsiteltäessä nousi vahvasti esiin asiakkaiden tyytyväisyys, sillä kaikki tutkimukseen osallistuneet asiakasyritysten edustajat olivat kokonaisuutena vähintäänkin tyytyväisiä hankkimiinsa talousjohtopalveluihin. Myös palveluntarjoajat itse kokivat suoriutuneensa hyvin asiakasyritysten tavoitteiden ja odotusten saavuttamisessa.

Tallennettuna: