Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Muuttuva fysioterapiaopettajuus : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden opettajuuden muutokseen liittyvistä käsityksistä

QR-koodi

Muuttuva fysioterapiaopettajuus : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden opettajuuden muutokseen liittyvistä käsityksistä

Opettajuus on moniulotteinen ja muuttuva ilmiö, jota voidaan pitää yksilön subjektiivisena kokemuksena opettajan työstä. Yhteiskunnan nopeatahtiset muutokset kuten globalisaatio ja digitalisaatio muuttavat opettajuutta haastamalla ja kannustamalla opettajia laajentamaan osaamistaan sekä monipuolistamaan tiedeperustaansa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ja kuvata fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapiaopettajuuden muutoksesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa sellaisia kriittisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat opettajuuden muutoksen ymmärryksen laajenemisen.

Tutkimus toteutettiin osana sosiaali-, terveys-, ja kuntoutusalan opettajien täydennyskoulutusta ja terveystieteiden opettajakoulutusta kehittävää valtakunnallista Osaavat opettajat yhdessä! –tutkimushanketta. Aineisto koostui viidestä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 17 fysioterapian yliopisto- ja ammattikorkeakouluopettajaa sekä terveystieteiden maisteriopiskelijaa. Aineiston analyysi tehtiin hyödyntäen fenomenografista tutkimusotetta.

Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä opettajuuden muutosta suppeasta laajempaan ymmärrykseen kuvaavaa hierarkkista kategoriaa: erilaiset opiskelijat opettajuuden muutosvoimana, fysioterapia-alan kehitys opettajuuden muutosvoimana, yhteiskunnan murros opettajuuden muutosvoimana ja globaalit trendit opettajuuden muutosvoimana. Hierarkkiset kategoriat muodostettiin aineistosta nousseiden neljän teeman ja niiden variaatioiden avulla. Ymmärryksen laajentumisen mahdollistaviksi kriittisiksi tekijöiksi muodostuivat ammatillisten käytäntöjen kehittäminen, opetuskäsitysten syventyminen, yhteistyön kulttuurin omaksuminen sekä tulevaisuushakuisuus.

Tutkimusten tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapiatieteen, kuntoutusalan ja myös laajemmin terveystieteiden korkeakouluopettajien urapolkujen sekä ammatillista kasvua tukevan perus- ja täydennyskoulutusjärjestelmän kehittämisessä. Lisäksi tämän tutkimuksen tulosten avulla voidaan ymmärtää paremmin niitä tekijöitä, joiden kautta käsityksiä opettajuuden muutoksesta on mahdollista laajentaa.

Tallennettuna: