Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Pedagoginen johtajuus yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa

QR-koodi

Pedagoginen johtajuus yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata pedagogisen johtajuuden ilmiötä eräässä yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa. Halusin tutkimuksessani selvittää, miten yksityisen varhaiskasvatusorganisaation opettajat ja johtajat käsitteellistävät pedagogisen johtajuuden ja millaiset tekijät ovat yhteydessä pedagogiseen johtajuuteen yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Käytin tämän laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen aineistonkeruunmenetelminä ryhmäkeskusteluja ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Keräsin aineiston ensimmäinen osan tutkimuskohteena olleen organisaation työpajoissa keväällä 2019. Aineiston toisen osan keräsin haastattelemalla tutkimuskohteena olleen organisaation opettajia ja johtajia syksyllä 2019. Toteutin tutkimusaineiston analyysin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tuloksista ilmenee, että pedagogista johtajuutta käsitteellistetään yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa pedagogisen johtajuuden eri osa-alueiden, yhteistyön ja henkilöstön osaamisen sekä pedagogisen johtajuuden erityispiirteiden avulla. Pedagogiseen johtajuuteen yhteydessä olevat tekijät tämän tutkimuksen tulosten valossa ovat laadukas vuorovaikutus ja yhteistyö, osaaminen ja sen kehittäminen sekä arjen toiminta. Johtopäätöksinä esitän, että pedagogista johtajuutta yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa määrittää varhaiskasvatuksen perustehtävä eli lapsen hoidon, kasvatuksen ja opetuksen toteuttaminen. Tulosten perusteella olennaisimpana pedagogiseen johtajuuteen yhteydessä olevana tekijänä nähtiin laadukas vuorovaikutus ja toimiva yhteistyö, jotka edistivät pedagogisen johtajuuden toteutumista.

Tallennettuna: