Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Musiikkiteatterin ammattilaisten näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta Suomessa

QR-koodi

Musiikkiteatterin ammattilaisten näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta Suomessa

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta musiikkiteatterin ammattilaisilla on Suomessa. Musikaalit ovat yhä suositumpia teatteriteoksia Suomessa, mutta musikaalilauluun keskittyvää laulunopetusta musikaaliesiintyjille on tullut vasta viime vuosina. Laulunopetuksen tilasta pystyvät kertomaan parhaiten musiikkiteatterin ammattilaiset.

Tutkimus on tapaustutkimus. Käytän tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, sillä se sopii tutkittavasta ilmiöstä saatavan kokonaiskuvan hankkimiseen kaikista parhaiten. Tutkimusta varten haastattelin kolmea henkilöä: musikaalilaulunopettaja Laura Virtalaa, musikaalinäyttelijä Saara Jokiahoa ja musikaalinäyttelijä Maria Ylipäätä.

Tutkimuksessa nousseet teemat ovat musikaalilaulu genrenä, musikaalilaulunopetuksen pedagogiikka ja musikaalilaulunopetuksen haasteet. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että musikaalilaulu on oma genrensä, joskin termiä ”musikaalilaulu” on ruvettu lanseeraamaan vasta viime vuosina. Genren moninaisuuden vuoksi haastateltavat pitivät genren punaisena lankana tekstin ja tarinan merkitystä. Kappaleen irrottamista teoksestaan eräs haastateltava piti vaikeana tekstilähtöisyyden vuoksi. Musikaalilaulu on oma genrensä teatterilavalla esitysten toistuvuuden vuoksi illasta toiseen, ja oma genrensä konserttilavalla.

Musikaalilaulun opetuksen pedagogiikassa nousi esille ilmaisun tärkeys kappaletta esitettäessä. Koska kaikki kappaleen elementit ovat alisteisia tarinalle, ilmaisu dominoi myös äänenlaatua. Näyttelijän oman äänen kuulumista pidettiin tärkeämpänä tekijänä kuin täydellistä teknistä suoritusta. Haastatteluissa tulivat esille sekä Estill Voice Model että Complete Vocal Technique, joista jälkimmäisestä haastateltavilla oli ristiriitaisia kokemuksia. Estill Voice Modelia pidettiin kuitenkin pitkälti hyvänä laulunopetuksen suuntauksena musikaalilaulamiselle.

Musikaalilaulun opetuksen haasteina tulivat esille pätevien opettajien puute, sillä musiikkiteatterin koulutusta ei ole ollut tarjolla Suomessa kovin kauaa. Useat alan ammattilaiset ovat joutuneet hakeutumaan koulutuksiin ulkomaille kotimaisen pedagogisen osaamisen puutteen myötä. Kaikki haastateltavat näkevät musikaalien ja musikaalilaulamisen tulevaisuuden Suomessa kuitenkin valoisana alasta kiinnostuneiden määrän kasvun ja musikaalien suuren yleisön suosion myötä. Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteatterin opintosuuntaus vie tällä hetkellä musiikkiteatterin koulutusta kiivaasti eteenpäin, ja myös Taideyliopisto on aloittanut maisterivaiheen syventävän 25 opintopisteen musiikkiteatterin opintopaketin.

Tallennettuna: