Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen

QR-koodi

Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen

Virtuaalitodellisuuden (VR) hyödyntäminen koulutuksessa mahdollistaa immersiivisen ja vuorovaikutteisen oppimiskokemuksen, joka ei muilla tavoin olisi välttämättä mahdollista resurssi tai tilarajoitteiden puolesta. Virtuaalitodellisuutta opetukseen käyttävän koulutuksen laadullinen parantaminen on siksi tärkeää ja sen avulla virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä voidaan laajentaa opetuksessa. On tärkeää ymmärtää virtuaalitodellisuuden haasteita, rajoitteita ja mahdollisuuksia virtuaalisten oppimisympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulokset alan tutkimuksissa tukevat virtuaalitodellisuuden toimivan opetuksen työvälineenä muiden opetusmenetelmien avustamana. Virtuaalitodellisuuden on todettu parantavan aktiivioppimista hyödynnettäessä oppilaan motivaatiota immersion, osallistumisen ja tunteiden kautta. Lisäksi oppija saa paremman kontrollin oppimiseensa ja pystyy parempaan reflektioon. Multimediaoppimisen alueella oppilaalle voidaan tarjota monimuotoisesti korostettuja esimerkkejä, joiden kautta oppija muodostaa mentaalisia linkkejä omaamiensa tietojen välille. Lisäksi virtuaalitodellisuuden on todettu olevan halvempi ja turvallisempi vaihtoehto monien alojen koulutuksessa, kuten lääketieteessä ja insinööriopinnoissa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on tarkastella tämän hetkistä virtuaalitodellisuutta määritellen sen konseptit, virtuaalitodellisuuden avulla opettamista, määritellä oppimisen konseptin sekä keskeiset oppimismenetelmät, joihin VR vaikuttaa eniten. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetään olemassa olevaa tutkimusta, jonka pohjalta virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä tarkastellaan aktiivi- ja multi-mediaoppimisen näkökulmasta sekä esitetään kuinka tutkimusta voi hyödyntää VR-oppimisympäristöjen suunnittelussa.

Tallennettuna: