Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi

QR-koodi

Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi

Tässä tutkielmassa selvitettiin sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyyttä 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lapsen sukupuoli ja päiväkotihoitoon osallistuminen 4-vuotiaana yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa sosiaalisista taidoista ja sopeutuvuudesta, jotta tukea tarvitsevat lapset voitaisiin tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tutkielmassa käytettiin Lapsen kielen kehitys ja familiaalinen dysleksiariski -pitkittäistutkimuksen (LKK) aineistoa. LKK-tutkimuksen on toteuttanut Jyväskylän yliopisto. Tämän tutkielman analyyseissa on mukana 191–175 lasta, tutkimuksen eri vaiheissa osallistuneiden lasten lukumäärän mukaan. Suurimmassa osassa analyyseja lapsia oli 175, joista tyttöjä oli 87 (49,7 %) ja poikia 88 (50,3 %). Aineisto kerättiin The Behaviour Assessment System for Children (BASC) -kyselylomakkeella, jonka sama vanhempi täytti lapsen ollessa 4- ja 9-vuotias. Tässä tutkielmassa pysyvyyttä tutkittaessa lasten sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus jaettiin vanhempien vastausten perusteella taitoryhmiin heikoiksi, keskiverroiksi ja vahvoiksi. Aineisto analysoitiin käyttäen Pearsonin korrelaatiotestiä, ristiintaulukointia, khiin neliö-testiä, toistomittausten kovarianssianalyysia ja t-testiä. Tutkimustulokset osoittivat, että mitä vahvemmat sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus olivat 4-vuotiaana, sitä vahvemmat ne olivat 9-vuotiaana. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä vain sosiaalisiin taitoihin 9-vuotiaana, tyttöjen ollessa taidoiltaan hieman vahvempia kuin pojat. Päiväkotihoito 4-vuotiaana ei ollut yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen.

Tallennettuna: