Haku

Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotto

QR-koodi

Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotto

Tutkielmassa tarkasteltiin tutkimuskysymystä « Millä muutosjohtamisen keinoin voidaan vaikuttaa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen?», johon pyrin vastaamaan tämän kirjallisuuskatsauksen avulla. Toiminnanohjausjärjestelmät ovat erittäin monimutkaisia tietojärjestelmiä, jotka koostuvat monista eri osista, kuten erilaisista järjestelmistä, (esim. CRM (Customer Relations Management), varastonhallinta ja henkilöstön hallinta). Tämänkaltaiset isot järjestelmäkokonaisuudet tarjoavat yritykselle yhtenäisen järjestelmän, jonka avulla saadaan reaaliaikaisempaa ja tarkempaa tietoa päätöksentekoon ja yrityksen operationaalisten toimintojen hallintaan. Näiden etujen saavuttaminen vaatii kuitenkin onnistunutta järjestelmän käyttöönottoa. Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönottoprojektit ovat laajoja kokonaisuuksia, jotka vaativat tarkkuutta, laajuudenhallintaa ja ammattiosaamista onnistuakseen. Projektien aikana tulee usein vastaan odottamattomia ongelmia, koska käyttöönoton onnistuminen ei riipu vain käytettävästä teknologiasta, vaan yrityksen liiketoimintaprosessien kehittämisestä uutta järjestelmää vastaavaksi sekä ihmisten koulutuksesta ja osaamisesta. Käyttöönottoprojektit myöhästyvät usein tai epäonnistuvat kokonaan. Tietojärjestelmät ovat sosioteknisiä kokonaisuuksia, jotka tarvitsevat aina teknisen osan eli järjestelmän ja ihmisen toimiakseen. Jotta toiminnanohjausjärjestelmien kaikki edut saavutetaan, vaatii se ihmisiltä oikea-oppista järjestelmän käyttöä. Koska uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto on suuri muutos yritykselle, on ihmisten johtaminen muutoksen läpi tärkeässä roolissa. Muutosjohtamiselle pyritään ohjaamaan ihmiset muutoksen tuomien huippujen ja pohjien läpi tavoitteeseen.

Tallennettuna: