Haku

4.-luokkalaisten kokemuksia kilpailusta liikuntatunnilla

QR-koodi

4.-luokkalaisten kokemuksia kilpailusta liikuntatunnilla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten kokemuksia kilpailemisesta liikuntatunneilla. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä toimintatutkimus ryhmähaastatteluun. Eräälle neljännelle luokalle Etelä-Pohjanmaalla pidettiin neljä liikuntatuntia, jotka rakentuivat eri kilpailumuodoille. Näitä olivat kilpaileminen pareittain, yksin ryhmää vastaan sekä joukkueittain. Jokaisen oppitunnin jälkeen oppilaat osallistuivat ryhmähaastatteluun.

Tutkittavana oli erään eteläpohjalaisen koulun neljäsluokka. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui 19 oppilasta, joista 63 % oli tyttöjä ja 37 % poikia. Nauhoitettu aineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aineistosta nousi esiin kolme pääteemaa: suhtautuminen kilpailuun, kilpailun rakenteet sekä vuorovaikutus kilpailutilanteissa.

Kilpailemiseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Toisaalta aineistosta nousi esille erityisesti negatiivinen vuorovaikutus, jolla tarkoitettiin esimerkiksi virheistä huutamista ja haukkumista. Lisäksi osa tutkittavista koki poikien ottavan kilpailemisen tosissaan erityisesti pallopeleissä, mikä näyttäytyi esimerkiksi pelitilanteissa tönimisenä tai syöttelyn vähyytenä. Liikuntatunneilla olisi tärkeää kiinnittää huomiota ryhmän työskentelyyn ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen, jotta jokaiselle oppilaalle mahdollistettaisiin myönteiset kokemukset liikuntatunneista.

Tallennettuna: