Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Examining the role of individuals’ emotions and cognitions in organizational IT implementation

QR-koodi

Examining the role of individuals’ emotions and cognitions in organizational IT implementation

Yksilön informaatioteknologian hyväksyntää ja käyttöä on tutkittu laajasti ja sen roolia onnistuneessa IT implementaatioprojektissa on tunnistettu. Vaikkakin sosiaaliset, kognitiiviset ja emotionaaliset seikat, jotka vaikuttavat tietoteknologian omaksumiseen ja käyttöön, on tutkittu jossain määrin, on edelleen tilaa jatkotutkimukselle. Erityisesti liittyen siihen kuinka näihin seikkoihin voidaan vaikuttaa ulkopuolelta, esimerkiksi organisaation puolesta. Tämä tutkimus tarkastelee yksilöiden emootioiden ja kognitioiden roolia organisatorisessa IT implementaatiossa määrittelemällä käyttäjän käyttäytymisen näissä tilanteissa, selvittämällä kuinka käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa ja kuinka onnistuneita nämä eri tavat ovat. Ensinnäkin pohjakirjallisuudesta on kerätty erilaisia tapoja vaikuttaa käyttäjän käyttäytymiseen. Kirjallisuudesta on valittu yhteensä kahdeksan erilaista tutkimusta, jotka ovat joko kognitiopohjaisia, emootiopohjaisia tai yhdistelevät molempia puolia. Näitä kirjallisuusosuudessa löydettyjä keinoja on myöhemmin peilattu empiirisen tutkimuksen tuloksiin. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu tutkimalla laaja-alaista tietojärjestelmän käyttöönottoprojektia suuressa teollisuusorganisaatiossa kahdessa eri kvalitatiivisessa haastattelukokonaisuudessa. Esihaastatteluissa on kerätty pohjatietoa itse projektista sekä kerätty jo käytettyjä keinoja käyttäjien käyttäytymiseen vaikuttamiseksi. Näihin yksilöhaastatteluihin osallistuvat ovat kuuluneet eri tavoin käyttöönottoprojektiin. Loppukäyttäjähaastatteluissa on taasen selvitetty miten erilaiset tavat vaikuttaa heihin ovat toimineet heidän mielestään. Tuloksissa näitä kirjallisuudesta sekä haastatteluista löytyneitä keinoja on vertailtu ja peilattu toisiinsa ja näin pyritty löytämään tärkeimmät keinot, ne keinot, jotka eivät ole toimineet sekä keinot joiden käyttöä tulee harkita. Tutkimus paljasti suuren yhtäläisyyden kirjallisuuden löydösten ja tutkitun projektin välillä. Koska loppukäyttäjät pääsääntöisesti kokivat kontrollin tunnetta muutostilanteessa ja näkivät uuden järjestelmän enemmän mahdollisuutena kuin uhkana, pääsääntöisesti loppukäyttäjien emotionaalinen reaktio käyttöönottoa kohtaan oli muutosta edistävää. Tutkimuksessa selvisi, että tärkein keino vaikuttaa käyttäjiin tutkitussa projektissa olivat pääkäyttäjät, jotka toimivat niin viestijöinä kuin kouluttajina. Myös yleisellä viestinnällä, koulutuksella ja järjestelmällä itsessään oli merkittävä rooli loppukäyttäjiin vaikutettaessa.

Tallennettuna: