Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.

QR-koodi

Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.

A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena on selvittää koulutukseen osallistuneiden opettajien (N=26) taustoja sekä kuvata opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta ja täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta. Tutkimusaineisto koostuu alkukartoituksesta (N=23), itsearvioinnista (N=20) koulutuksen päätteeksi sekä yksilöhaastatteluista (N=3) ja kirjallisista vastauksista (N=3) työelämäjakson jälkeen. Alkukartoituksen taustatietoja kuvattiin frekvenssijakaumin. Muulle aineistolle toteutettiin neljä fenomenografista analyysiprosessia, joista kustakin syntyi oma kuvauskategoriasysteeminsä. Varhennettua kielten opetusta koskevat ennakkokäsitykset koskivat oppilasta, sisältöjä, keskeisiä periaatteita, opetuksen järjestämistä sekä opetusta tukevia tekijöitä. Opettajat asettivat koulutukselle sisältöön, ammatilliseen kehittymiseen, oppilaaseen sekä oman työn tukemiseen liittyviä tavoitteita. Käsityksissä täydennyskoulutuksen henkilökohtaisesta vaikuttavuudesta ilmeni ajattelun, tietämyksen ja oman opetuksen muuttumista sekä vielä opittavia asioita koulutuksen päättyessä ja käytännön toteutuksia, ajattelun ja opetuksen muutosta, käsitysten laajenemista sekä halua oppia lisää työelämäjakson jälkeen. Vastaavia täydennyskoulutuksia järjestettäessä tulisi huomioida eri taustoista tulevien opettajien erilaiset tarpeet. Lisäksi koulutuksen sisältöjen tulisi olla sovellettavissa opettajien käytännön työhön.

Tallennettuna: