Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Product information management challenges in B2B e-commerce : a case study in spare parts business

QR-koodi

Product information management challenges in B2B e-commerce : a case study in spare parts business

Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä tuotetiedonhallinnan haasteita yritystenvälisessä verkkokaupankäynnissä voi esiintyä. Tutkielma on toteutettu toimeksiantona teollisen valmistuksen yritykselle, joka samalla osallistuu tutkimukseen. Yrityksellä on tarve selvittää tuotetiedonhallinnan haasteensa koskien varaosaliiketoimintansa verkkokaupankäyntiä, jotta tuotetiedonhallinnan menetelmiä ja täten verkkokaupan asiakaskokemuksia voidaan parantaa. Tutkimus aloitetaan toteuttamalla kirjallisuuskatsaus tutkittavaa ilmiötä ja sen taustatekijöitä aiemmin käsitelleiden tutkimusten esittelemiseksi. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luodaan teoreettinen viitekehys, jota tullaan hyödyntämään empiirisen tutkimuksen sekä sen tulosten analysoinnin perustana. Empiirinen tutkimus toteutetaan yksittäistapaustutkimuksena kvalitatiivisia puolistrukturoituja, viitekehyksen pohjalta luotuja haastatteluja hyödyntäen. Yhdessä kirjallisuuskatsauksen kanssa empiirisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritystenvälisessä verkkokaupankäynnissä esiintyvät tuotetiedonhallinnan haasteet liittyvät pääasiassa tietojärjestelmiin, organisationaalisiin tekijöihin ja tuotetietoon. Yksityiskohtaisemmin, tietojärjestelmähaasteet liittyvät useiden järjestelmien käyttöön ja integrointiin, datasiirtoihin ja -formaatteihin, sekä järjestelmäominaisuuksiin ja -päivityksiin. Organisationaaliset haasteet liittyvät prosesseihin, standardeihin sekä ihmisiin. Tuotetietohaasteet liittyvät tuotetiedon suureen määrään ja heterogeenisyyteen, tuotetiedon korkean laadun määrittämiseen, laadun ominaisuuksien takaamiseen, tuotetiedon ja sen laadun manipuloimiseen sekä asiakasvaatimuksiin. Yhteenvetona ja johtopäätöksenä voi todeta, että empiiriset tutkimustulokset peilaavat vahvasti teoreettisen viitekehyksen sisältöä, ja todennetut erilaiset haasteet liittyvät vahvasti toisiinsa. Tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa vähäisesti tutkittuun tuotetiedonhallinnan, yritystenvälisen verkkokaupankäynnin ja jälkimarkkinaliiketoiminnan yhteyteen liittyen mahdollisiin haasteisiin, jotka voivat verkkokaupankäyntitoiminnassa nousta esille.

Tallennettuna: