Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Expanding the e-commerce system success theory: The impact of online visibility - Case Google

QR-koodi

Expanding the e-commerce system success theory: The impact of online visibility - Case Google

Uusia verkkosivuja luodaan päivittäin ja ne kaikki kisaavat internetin käyttäjien huomiosta. Sähköiset liiketoimintajärjestelmät, joihin voidaan lukea kaikki tuotteita tai palveluita myyvät verkkosivut, jotka eivät ole hyvin näkyvillä tai helposti löydettävissä verkossa, onnistuvat epätodennäköisemmin hankkimaan käyttäjiä ja siten menestymään. Useita sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteorioita on ajan saatossa tehty, mitkä pyrkivät kuvaamaan niitä komponentteja, joita sähköiset liiketoimintajärjestelmät tarvitsevat menestyäkseen. Näistä teorioista harva on mieltänyt verkkonäkyvyyttä menestystä määrittäväksi tekijäksi. Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitä, millainen vaikutus orgaanisella hakukonelöydettävyydellä on sähköisten liiketoimintajärjestelmien käytölle ja siten menestymiselle. Tutkielmassa tarkastellaan myös muita mahdollisia tekijöitä, jotka pystyvät selittämään miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään jotain tiettyä verkkosivua Googlen kautta. Näin koko ilmiöstä saadaan parempi kokonaiskuva ja siten voidaan löytää keinoja, miten sähköisten liiketoimintajärjestelmien omistajat voisivat kasvattaa verkkosivujensa käyttöastetta ja siten myös onnistumisen todennäköisyyttä. Tutkimus tehtiin suorittamalla kirjallisuuskatsaus, jossa esiteltiin keskeiset konseptit ja aiemmin tehdyt sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteoriat sekä käyttäjätestien ja haastatteluiden avulla. Tutkielman keskeisin tulos oli se, että hyvä orgaaninen hakukonenäkyvyys ei vaikuta olevan syy sille miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua, vaan käyttö on ennemminkin seurausta hyvästä orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä. Toinen keskeinen tulos oli, että peruste sille kuinka hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua Googlen kautta vaikuttaisi olevan useita selittäviä tekijöitä.

Tallennettuna: