Haku

Describing the entrepreneurial process of celebrity-entrepreneurs in cultural industries : grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland

QR-koodi

Describing the entrepreneurial process of celebrity-entrepreneurs in cultural industries : grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland

Grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland

Yrittäjyyttä eri ulottuvuuksineen on tutkittu laajasti. Kulttuuriteollisuus, mukaan lukien viihdeala, ovat myös herättäneet viime aikoina taloustutkijoiden mielenkiinnon. Julkisuuden henkilöksi tuleminen on yksi kulttuurialan menestyksen mittareista, mutta julkisuuteen nouseminen on saanut teknologiateollisuuden kasvun myötä aivan uudet mittasuhteet. Näiden alojen päällekkäisyyksistä yrittäjyysperspektiivistä ei kuitenkaan vielä löydy kirjallisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin löytää ilmiöitä kulttuurialalla työskentelevien julkisuuden henkilöiden yrittäjyysprosessista käyttäen kvalitatiivisen tutkimuksen ankkuroitua teoria-metodia sekä autoetnografista metodia. Datasta ilmennyt viitekehys koostui kolmesta eri kokonaisuudesta: yksilötason tekijöistä, läpimurtomahdollisuuksista sekä uran kehittämisestä ja ylläpidosta. Analyysi antaa osviittaa siitä, että menestyäkseen kulttuurialalla tietyt yksilötason tekijät, kuten kokemukset ja kognitiiviset piirteet, ovat hyödyksi yrittäjälle. Lisäksi pseudo-tapahtumien luominen on keskeinen työkalu jatkuvuuden takaamiseksi julkisuus- ja kulttuuriteollisuuden aloilla. Teollisuuskeskeiset resurssit nousivat myös tutkimuksessa esiin, erityisesti yksilön ulkonäön merkitys sekä taidot, joilla hallita pseudo-tapahtumia taustajoukkojen puuttuessa.

Tallennettuna: