Haku

Conflicts in workplace in technology-mediated communication

QR-koodi

Conflicts in workplace in technology-mediated communication

Konfliktit työyhteisön teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa.

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata työntekijöiden havaintoja konflikteista, jotka ilmenivät työpaikkojen teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa. Työntekijöiden havaintoihin pohjaten tutkielma pyrki kasvattamaan ymmärrystä työelämässä ja teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa ilmenevistä konflikteista etsimällä vastauksia siihen, millaisia syitä, seurauksia ja lopputuloksia konflikteilla on työyhteisöjen teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa. Konfliktien ja niiden hallintakeinojen ymmärtäminen on tärkeää työyhteisöille ja niissä toimiville työyhteisön jäsenille. Tutkielman menetelmänä käytettiin teoriasidonnaista laadullista sisällönanalyysiä ja aineisto kerättiin yhdeksällä teemahaastattelulla. Kaikkien haastateltavien työssä käytettiin teknologiavälitteistä vuorovaikutusta päivittäin ja teknologiavälitteisen viestinnän roolia pidettiin heidän työpaikoillaan keskeisenä. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että konfliktien syitä ja seurauksia selittävät yksilötekijät, vuorovaikutustekijät, työympäristötekijät sekä teknologiavälitteiset tekijät. Konflikteja aiheutti ja niiden syinä nähtiin työyhteisön teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa suhde-, tehtävä-, ja prosessitasoilla ilmenneitä konflikteja. Konfliktien seuraukset näkyivät puolestaan työyhteisön teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa suhdetason konflikteina, joita ovat muun muassa erimielisyydet henkilökohtaisella tasolla sekä töihin kuulumattomissa asioissa. Tuloksista ilmenee, että työpaikoilla on sekä positiivisia että negatiivisia konflikteja. Merkityksellistä on, että vaikka suhdekonflikteilla oli suhteellisen paljon kielteisiä seurauksia työpaikkojen teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa, kuitenkin osalla suhdekonflikteista oli myös myönteisiä seurauksia. Tutkielman tulokset osoittavat, että konfliktit ja erityisesti suhdekonfliktit syntyvät työntekijöiden yleisessä vuorovaikutuksessa. Konfliktien koetaan vaikuttavan työpaikan vuorovaikutussuhteisiin, erityisesti teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen osalta. Konflikteilla oli erilaisia lopputuloksia: konfliktitilanteet joko eskaloituivat, purkautuivat tai ne olivat jääneet stabiiliin tilaan. Eskaloituneissa konfliktitilanteissa konfliktinhallintatyyleinä käytettiin välttelyä, myönnyttelyä ja passiivis-aggressiivisuutta. Purkautuneissa konfliktitilanteissa käytettiin kolmannen osapuolen apua, integrointia ja tunteiden ilmaisua. Stabiileissa konfliktitilanteissa konfliktinhallinnan keinoina käytettiin välttelyä ja myönnyttelyä. Konfliktien lopputulokset näkyivät työyhteisön vuorovaikutuksessa ja työympäristöön sekä teknologiavälitteisyyteen liittyvissä asioissa. Haastateltavien näkemyksien perusteella myös viestintäteknologian avulla, erityisesti sähköpostissa, käyty vuorovaikutus aiheutti konflikteja tai oli osa syy niiden syntymiseen. Lisäksi voidaan todeta konfliktien seurausten olevan nähtävissä sähköposteissa, sosiaalisessa mediassa, videokeskusteluissa sekä pikaviestimissä. Tutkielman tulokset auttavat ymmärtämään työpaikkojen teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa ilmeneviä konflikteja. Tulosten perusteella voidaan ennakoida työyhteisöjen teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen konflikteja ja hyödyntää niiden erilaisia hallintatapoja.

Tallennettuna: