Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Upražneniâ serii učebnikov "Možno!" dlâ formirovaniâ sluho-proiznositel'nyh navykov otdel'nyh zvukov russkogo âzyka v sootnošenii s psihologičeskimi teoriâmi usvoeniâ inostrannogo proiznošeniâ

QR-koodi

Upražneniâ serii učebnikov "Možno!" dlâ formirovaniâ sluho-proiznositel'nyh navykov otdel'nyh zvukov russkogo âzyka v sootnošenii s psihologičeskimi teoriâmi usvoeniâ inostrannogo proiznošeniâ

"Možno!" -oppikirjasarjan venäjän kielen erillisten äänteiden opettamiseen tarkoitetut harjoitukset suhteessa vieraan kielen ääntämisen omaksumisen psykologisiin teorioihin.

Fonetiikan opettaminen on erittäin tärkeää kommunikaation kannalta. Erillisten äänteiden hallitseminen on yksi foneettisten taitojen osa-alue. Nykyiset vieraan kielen ääntämisen oppimista tutkivat teoriat ovat yksimielisiä siitä, että uuden kielen ääntämisen omaksumiseen vaikuttaa olennaisesti oppijan foneettinen kokemus. Tämän takia on tärkeää ottaa huomioon äidinkielen ja opittavan kielen foneettiset erot. Flegen mukaan vieraan kielen ääntämisessä on vaikeampi havaita pienempiä eroavaisuuksia, kuin oppia ääntämään huolellisesti täysin uusia äänteitä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjän äänteitä, joilla ei ole vastinetta suomen kielessä. Ne ovat vokaali [ɨ], sekä affrikaatat [ts] ja [tʃʲ], dentaaliset ja palatoalveolaariset sibilantit [z], [ʃ], [ʒ] ja [ʃʲ], sekä [h]-äänne, jonka artikulaatio eroaa kahdessa kielessä. Kaikkien näiden äänteiden opettaminen vaatii erityistä huomiota, koska ne saattavat aiheuttaa ongelmia sekä puheen ymmärtämisessä, että ääntämisessä. Oppikirjalla on tärkeä rooli opetusprosessin rakentamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaista materiaalia ja missä määrin oppikirjasarjassa ”Možno!” on tarjolla ym. äänteiden opettamiseksi. Työssä tarkastellaan myös, miten oppimateriaalit vastaavat vieraan kielen ääntämisen oppimisen teoriaa. Oppikirja ”Možno!” on valittu, koska se on ollut suosittu oppikirja eri kouluasteilla. Oppikirja sisältää paljon fonetiikan opettamiseen tarkoitettua materiaalia. Uusille äänteille on annettu lyhyt foneettinen kuvaus, sekä mahdollisesti tutummat vastineet muista kielistä. Niitä harjoitellaan monenlaisten tehtävien avulla. Harjoitussanasto on valittu usein hyvin, ja äänteet esiintyvät niitä korostavien äänteiden ympäröiminä. Jotkut harjoitukset taas sisälsivät sanastoa, jossa äänteiden harjoittelu ei ollut etusijalla, koska ne esiintyivät redusoituna tai muuntuneina. Kommunikatiivisten tehtävien taso oli joskus liian vaativa tutustumisvaiheelle. Yleisesti ottaen foneettisten taitojen kehittämisen edelle oppikirjassa asetetaan kommunikatiivisten taitojen kehittäminen. Se on myös syy siihen, ettei oppikirjassa huomioida pieniä äänteiden eroavaisuuksia, joiden ei ajatella häiritsevän ymmärtämistä.

Tallennettuna: