Haku

Multitasking oppimistilanteessa : empiirinen tutkimus digitaalisten laitteiden käytön vaikutuksista opiskeluun yliopistoluennoilla

QR-koodi

Multitasking oppimistilanteessa : empiirinen tutkimus digitaalisten laitteiden käytön vaikutuksista opiskeluun yliopistoluennoilla

Tutkielmassa otetaan selvää digitaalisten laitteiden (puhelin, tietokone, tabletti) käytön ja samanaikaisesta opetuksen seuraamisesta johtuvan multitaskingin vaikutuksista opiskeluun yliopistoluennoilla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen ja luentotilanteessa järjestetyn kokeen avulla, mihin tarkoitukseen digitaalisia laitteita luennoilla käytetään, onko laitteiden käytöstä luennoilla hyötyä tai haittaa oppimiseen – vaikuttaako laitteiden käyttö keskittymiseen ja oppimistilanteesta muodostuvaan muistijälkeen.

Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston opiskelijat keväällä 2017. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselyllä (N = 347), jossa kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä, kokemuksia ja asenteita digitaalisten laitteiden luentojen aikaisesta käytöstä. Kyselyn lisäksi aineistoa kerättiin luonnollisessa luentotilanteessa toteutetussa koejärjestelyssä (N = 85), jossa opiskelijoiden mielipiteiden lisäksi mitattiin vain kyniä ja paperia työvälineinään käyttäneen koeryhmän ja multitaskingille altistuneen kontrolliryhmän välisiä eroja luennolla käsiteltyjen aiheiden mieleen palauttamisessa.

Kyselytutkimuksessa opiskelijajoukosta profiloitui digitaalisten laitteiden pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan kolme erilaista käyttäjäryhmää: luentojen aikana opiskeluun tai viihteeseen laitettaan käyttävien opiskelijaryhmät sekä ryhmä, joka käyttää laitetta luennolla harvoin tai ei koskaan. Ryhmien välisissä vertailuissa havaittiin selkeitä eroja muun muassa suhtautumisessa laitteiden käytön hyödyllisyyteen ja häiritsevyyteen luentojen aikana. Koejärjestelyn tuloksista puolestaan tehtiin havainto, että opiskelijat kykenivät palauttamaan mieliinsä luennon sisällön samankaltaisesti huolimatta siitä, altistuivatko laitteiden käytöstä johtuvalle multitaskingille tai eivät.

Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että luentojen aikaisen digitaalisen laitteen käyttötarkoituksella on ratkaisevaa merkitystä - sillä miten ja mihin laitetta pääasiallisesti käytetään, on vaikutusta luennoilla opiskeluun. Vaikka laitteiden käyttäminen luennoilla väistämättä johtaa useamman tehtävän suorittamiseen samanaikaisesti ja haastaa siten kognitiivisen tiedonkäsittelykykymme, riippuu hyvin monenlaisista yksilö- ja tilannetekijöistä sekä käytettävissä olevasta aikaikkunasta, kuinka kyvykkäästi opiskelija päällekkäisten tehtäviensä suorittamisessa onnistuu ja kykenee toimimaan tavoitteidensa mukaisesti ärsykkeitä tulvivassa oppimisympäristössä.

Tallennettuna: