Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

"Näyttää tuo nykysukupolovi olevan semmosta, että mistä ne kiinnosttuu." : musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla

QR-koodi

"Näyttää tuo nykysukupolovi olevan semmosta, että mistä ne kiinnosttuu." : musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla

Musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla

Musiikinopettaja monipuolinen työkenttä asettaa tekijälleen vaatimuksen hyvin monenlaisten asioiden osaamisesta. Teknologian käyttö osana ihmisten jokapäiväistä elämää on lisääntynyt huomattavassa määrin ja monilla oppilailla on jo käytössään älylaite, joka mahdollistaa uudenlaisen näkökulman musiikkikasvatusteknologiaan käyttöön myös kouluissa. Mobiiliteknologian käyttö mahdollistaa asioita, joista vielä 20 vuotta sitten vasta haaveiltiin. Tämä tekeekin musiikkikasvatusteknologia-aiheesta nyt erityisen ajankohtaisen. Ympäröivän yhteiskunnan ja sen toimintaympäristöjen muutokset ovat pohjalla myös vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksessa. Asteittain voimaan tulevan opetussuunnitelman yhtenä painopistealueena on teknologia. Nykypäivän koululaisen arkeen kuuluvatkin digitaalisten taitojen harjoittelun sisältäen myös uuteen teknologiaan tutustuminen, luova toiminta sekä kekseliäisyyden ja mielikuvituksen kehittäminen. Teknologia läpäisee eri aineet ja musiikissa se tulee sekä osaksi oppisisältöä, että uudeksi arvioinnin osa-alueeksi. Tutustun tässä pro gradu -tutkielmassani siihen, kuinka musiikkikasvatusteknologiaa käytetään suomalaisessa peruskoulussa ja etenkin sen yläluokilla. Musiikkikasvatusteknologia on tuonut monia uusia tapoja hahmottaa musiikkia ja myös tuottaa sitä. Tutkimustulosten mukaan esimerkiksi lapset kykenevät tuottamaan musiikkiteknologialaitteilla sangen monipuolista musiikkia tilanteessa, jossa perinteinen nuottikirjoitus ei hidasta tai rajoita heidän luovuuttaan ja kekseliäisyyttään. Musiikkikasvatusteknologian käyttö sisältää omat mahdollisuutensa sekä haasteensa. Toisille nuorille teknologia osana arkipäivää on luontevaa ja sitä käytetään aktiivisesti, kun taas osa nuorista ei ole erityisen innostunut sen käyttämisestä. Teknologinen asiantuntijuus tulee muokkaamaan jatkossa myös yhä enemmän opettaja-oppilas -suhdetta, jossa opettaja ei automaattisesti ole enää asiantuntija, vaan hän oppii myös oppilailtaan. Vuoden 2014 opetussuunnitelman toteuttamisen mahdollistaminen vaatii opetuksen järjestäjältä satsauksia laitehankintoihin sekä opettajien täydennyskoulutukseen. Ilman näitä vaarana on eriarvoistumisen tila, jossa käytössä olevat resurssit eivät jakaudu tasapuolisesti, eivätkä oppilaat saa tasa-arvioista opetusta. Näiden lisäksi myös opettajan oma teknologiasuhde vaikuttaa lopputulokseen.

Tallennettuna: