Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opettajan arki ja opetussuunnitelma : Nilakan alueen musiikin opetussuunnitelmatyö ja sen käyttöönotto

QR-koodi

Opettajan arki ja opetussuunnitelma : Nilakan alueen musiikin opetussuunnitelmatyö ja sen käyttöönotto

Ensimmäinen tutkimusaiheosioni käsittelee oman työni kuvausta ja sen suhdetta opetussuunnitelmaan. Ensisijaisesti tutkimuksessani käsittelen Nilakan alueen (Keitele, Pielavesi, Tervo ja Vesanto) musiikin paikallisen opetussuunnitelman laadintaprosessia vuosina 2013 – 2016 sekä ensimmäisiä kokemuksia uuden opetussuunnitel-man soveltamisesta käytäntöön. Toimin musiikin aineryhmän vetäjänä, ja sen vuoksi olen tutkimukseeni nähden osallistuvan tarkkailijan asemassa, yhtenä tutkimushenkilöistä. Luonteeltaan työ on osittain tapaus-, osittain toimintatutkimus, ja se toteutettiin teemahaastatteluna kaksiosaisella sähköisellä kysymyslomakkeella aiemmasta opetussuunnitelmatyöstä kertyneen tiedon pohjalta. Olen tehnyt jo kandidaatintutkielmani opetussuunnitelmatyöstä vuonna 2014. Musiikin aineryhmä oli pieni, vain kolme musiikkiin erikoistunutta luokanopettajaa itseni lisäksi. Halusin ennen muuta kartoittaa paikallisen opetussuunnitelman arvojen siirtymistä opetuksen käytänteiksi. Pienessä ryhmässä keskustelumme oli vapaata ja intiimiä, mutta tutkimuksessa ilmeni opetussuunnitelman varsin abstraktien arvojen mieltämisen vaikeus suhteessa opettajantyöhön.. Opinnäytetyössäni sivuan lisäksi Nilakan alueen kuntien mahdollisia tai mahdottomia yhdistymissuunnitelmia.

Tallennettuna: