Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta

QR-koodi

Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta

Luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa. Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet- tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta.

Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In- kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin- takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni- telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in- kluusion toteuttamiseen. Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta- jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi, jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek- si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.

Tallennettuna: