Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa

QR-koodi

Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa

Kaupankäynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoympäristöihin, nopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava ympäristö saada kuluttajat tekemään ylimääräisiä impulssiostoja, koska kuluttajille on vaivatonta tarjota ostoärsykkeitä ja ostaminen on heille helppoa ja nopeaa. Impulssiostaminen tulee tulevaisuudessa olemaan myynnin kannalta selkeä kilpailuetu verkkokauppiaille. Myös flow on seikka, jota kuluttajat vaativat nykyään verkkosivuilta, koska se tarjoaa miellyttävän asiakaskokemuksen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaikuttaako flow-kokemus impulssiostamiseen verkkokaupassa ja kuinka verkkokauppiaat voisivat hyödyntää enemmän flow-kokemusta ja impulssiostamista liiketoiminnassaan. Tutkimusongelmiin vastaukset selvitettiin toteuttamalla kirjallisuuskatsaus, joka käsittelee flow’ta sekä impulssiostamista. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, Laddering-haastattelulla. Laddering-haastatteluiden pohjalta syntyi lukuisia arvoketjua, joista muodostettiin visuaalisia arvokarttoja, joista ilmenee, millaisia tärkeitä ominaisuuksia kuluttajat kaipaavat verkkokaupalta ja miksi, sekä mitä arvoa ne heille tarjoavat. Tutkimuksen tuloksena arvokarttoihin koodattiin teoreettisen viitekehyksen avulla flow’hon ja impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät ja rakenneosat, joista selviää onko flow’lla vaikutusta impulssiostamiseen ja toisinpäin. Arvokarttojen ja teoriaosuuden avulla tutkimuksesta selvisi, että flow vaikuttaa osaltansa impulssiostoihin. Yleisin tähän vaikuttava tekijä on, että kuluttajat kokevat verkkosivujen olevan tarpeeksi helppokäyttöiset ja selkeät. Verkkokauppojen suunnittelijoiden on tulevaisuudessa kiinnitettävä huomiota, että verkkosivut ovat selkeitä, luotettavia, helppokäyttöisiä ja, että tuotteista ja palveluista on saatavilla tarpeeksi tietoa, koska ainoastaan tämänkaltaiset sivut kiinnostavat kuluttajia ja saavat heidät vierailemaan sivuilla useammin ja kauemmin.

Tallennettuna: