Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Taide, kieli ja kotoutuminen : keskusteleva kuvan tarkastelu aikuisten maahanmuuttajien kielenoppimisen tukena

QR-koodi

Taide, kieli ja kotoutuminen : keskusteleva kuvan tarkastelu aikuisten maahanmuuttajien kielenoppimisen tukena

Keskusteleva kuvan tarkastelu aikuisten maahanmuuttajien kielenoppimisen tukena

Tutkielmassa tarkastelen Visual Thinking Strategies -menetelmän soveltamista maahan muuttaneiden kielenopetukseen. VTS eli keskusteleva kuvan tarkastelu on yksinkertainen, keskusteluun perustuva taiteen tarkastelun menetelmä, jossa edetään osallistujien lähtökohdista, esitetään avoimia kysymyksiä ja sanallistetaan näköhavaintoja. Toisen kielen eli enemmistön äidinkielen oppimista pidetään yhtenä onnistuneen kotoutumisen edellytyksistä. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten keskusteleva kuvan tarkastelu auttaa aikuisia maahanmuuttajia oppimaan suomea ja siten kotoutumaan.

Laadullisen tutkimuksen strategiana on toimintatutkimus ja kohteena maahanmuuttajille suunnattu Keskustellaan kuvista -kurssi, jossa itse toimin ohjaajana. Aineisto koostuu osallistujien täyttämistä kyselyistä, vapaamuotoisista kirjoitelmasta ja kurssipalautteesta sekä tutkijan työpäiväkirjasta. Yhdistäessäni aineistot toteutan aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa on teoriaohjaavuuden piirteitä.

Tulokset kertovat, että Visual Thinking Strategies -menetelmä auttoi aikuisia maahan muuttaneita kielenoppimisessa ja tuki kotoutumista myös rohkaisemalla heitä käyttämään kieltä ja ilmaisemaan ajatuksiaan. Keskeisiä oppimista ja kotoutumista edistäviä elementtejä näyttivät olevan toiminta ryhmässä, taide tarkastelun kohteena sekä menetelmän toimintatavat. Osallistujat kokivat suomalaisen taiteen tarkastelun, moniäänisen dialogin ja vierailut taidemuseossa merkityksellisiksi ja kokivat oppivansa paitsi suomea, myös kuvanlukutaitoa ja ajattelua.

Tutkielman tuloksista voi päätellä, että VTS-menetelmä ja suomalainen taide soveltuvat hyvin osaksi maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen kielenopetusta. Taide, keskustelu monikulttuurisessa ryhmässä ja erilaiset tulkinnat voivat edistää kotoutumista ja kulttuurista monimuotoisuutta.

Tallennettuna: