Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Engagement through content marketing in corporate blogs

QR-koodi

Engagement through content marketing in corporate blogs

Ihmisten ja organisaatioiden käyttäytyminen verkossa muuttuu yhä enemmän staattisesta vuorovaikutteiseen. Yritysten on oltava tarkkana, sillä pitääkseen asiakkaansa tyytyväisenä, niiden on oltava saavutettavissa ja tunnuttava enenevissä määrin ystäviltä, tai vähintääkin inhimillisiltä. Monet yritykset hyödyntävät sisältömarkkinointia blogeissaan ja pyrkivät näin houkuttelemaan ja sitouttamaan asiakkaita. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään millä tavoin yritykset koittavat blogeissaan sitouttaa asiakkaitaan ja millaisia parasosiaalisen vuorovaikutuksen keinoja yritysblogeista on tunnistettavissa.

Näihin kysymyksiin pyritään vastaamaan linkittämällä yhteen sisältömarkkinoinnin, sitouttamisen ja parasosiaalisen vuorovaikutuksen käsitteet. Tutkimuksessa tarkastellaan viiden operaattorin yritysblogien urheilusisältöjä sisällönanalyysin avulla.

Tutkielma esittelee neljä erilaista keinoa, jolla yritykset pyrkivät sitouttamaan asiakkaitaan. Tutkimuksessa myös väitetään, että sitouttaminen ja parasosiaalinen vuorovaikutus ovat hyvinkin usein lomittuneita. Yritysblogeista havaittiin neljä erilaista keinoa, jolla yritykset pyrkivät sitouttamaan asiakkaita. Nämä olivat erilaisia kehotuksia toimintaan sekä tekstissä että itse sivustoilla, brändin häivyttäminen tekstistä, kirjoittajan henkilöiminen sekä lukijan puhutteleminen suoraan.

Tutkielma ei ota kantaa siihen, olivatko nämä sitouttamisen ja parasosiaalisen vuorovaikutuksen keinot onnistuneita, vaan esittelee lähinnä näitä keinoja. Syvempi jatkotutkimus yritysblogeissa tapahtuvaan sisältömarkkinoinnin on tarpeen, jotta ymmärrettäisiin kuinka se sitouttaa lukijoita.

Tutkielma toimii hyvänä lähtökohtana myöhemmille alan tutkimuksille, sillä parasosiaalisia suhteita ei juuri ole tutkittu yritysblogien näkökulmasta. Siitä on myös hyötyä silloin, kun yritykset suunnittelevat vuorovaikutteista toimintaansa sosiaalisessa mediassa.

Tallennettuna: